רתך מהפך לעומת רתך מקורר שמן: מה עדיף?

בקרב רתכים, יש הרבה ויכוחים בשאלה האם רתכות אינוורטר או רתכות מקוררות שמן (הידועות גם כרתכות שנאים) מציעות את האפשרות הטובה יותר לביצוע פעולת ריתוך. לכל אחד יש מועדף, ושתיהן אפשרויות טובות שמציעות סט יתרונות וחסרונות משלהן.

אז מתוך רתכי אינוורטר ורתכות מקוררות שמן, מי הרתכת הטובה יותר? התשובה היא שבעוד רתכי אינוורטר היו בעבר הרבה יותר יקרות ולא אמינות מהרתכות מקוררות השמן שהגיעו לפניהן, רתכי האינוורטר סגרו מאז את הפער ונחשבות לאמינות ומפרקות יותר מאשר רתכות מקוררות שמן.

רתכות מקוררות שמן הן חלק מוצק של טכנולוגיה, אבל רתכי ההיפוך שבאו בעקבותיהן הציגו רמה חדשה של טכנולוגיה למלאכת הריתוך שאפשרה ריתוך הרבה יותר מורכב. המשך לקרוא כדי לגלות עוד על שני הסוגים השונים של רתכים.

מהו רתך מקורר שמן?

רתכות מקוררות שמן הן צורה ישנה יותר של טכנולוגיית ריתוך שראשיתה של הריתוך, שהומצאה בסוף שנות ה-80. סוגים אלה של רתכים מיוצרים במשך עשרות שנים, ורבים ישנים יותר נמצאים בשירות כיום.

מאז ההתחלה המוקדמת ביותר עם רתכים מבוססי שנאים מקוררים, הריתוך הסתעף למספר ענפים עיקריים, כולל:

  • ריתוך קשת שקוע
  • ריתוך קשת טונגסטן בגז (TIG)
  • ריתוך קשת מתכת גז (MIG)
  • ריתוך קשת בליבת שטף
  • ריתוך קשת פלזמה
  • ריתוך אלקטרוסלג
  • ריתוך אלקטרוגז

בעוד שמלאכת הריתוך עשתה התקדמות טכנולוגית רבות במהלך המאה העשרים, רתכות מקוררות שמן שימשו ברובה, ורק עם הופעת המחשבים בשנות השמונים והתשעים החלו הרתכים לפנות אל ממירים.

ובכל זאת, הסיבה שרתכות מקוררות שמן עדיין קיימות היא שהטכנולוגיה הראשונית עדיין תקינה, והמכונות הללו עדיין מסוגלות לייצר ריתוכים יעילים מאוד וכבדים בכל מיני תנאים.

היתרונות של רתכים מקוררות שמן

רתך המהפך מתעלה על רתך מקורר שמן בהיבטים רבים, אך ישנם כמה יתרונות לשימוש ברתך מקורר שמן, במיוחד כשמדובר בביצוע פעולות ריתוך כבדות. להלן כמה מהיתרונות של רתכים מקוררות שמן:

  • אמינות: רתכות מקוררות שמן נחשבות רבות למכונות אמינות, ורבות שנוצרו לפני עשרות שנים עדיין בשירות פעיל היום. כאשר מדובר בהשקעה כספית כה גדולה עבור חנות, אמינות היא גורם חשוב מאוד שיש לקחת בחשבון.
  • עמידים: רתכות מקוררות שמן בנויות להחזיק מעמד ויכולות לעבוד היטב, אפילו בתנאי ריתוך פחות מאופטימליים. סביבות לכלוך ולחות גבוהה שיגרמו לבעיות עם רתכים אחרים הם מצבים שבהם רתך מקורר בשמן ייקח ללקק וימשיך לתקתק פנימה, מה שהופך אותם לבחירה טובה לעבודות בנייה גסות במקום.
  • מחזור עבודה גבוה יותר: מכיוון שהרתך מקורר שמן יכול לסבול מחזור עבודה גבוה יותר, הרתך מקורר שמן יכול לשמש לפרקי זמן ארוכים יותר, מה שמאפשר לרתך לבצע עבודה במהירות וביעילות רבה יותר עם פחות זמן השבתה לקירור.
  • ניסיתי ונכון: מכיוון שרתכים מקוררי שמן קיימים כבר יותר ממאה שנה, היו הרבה שיפורים בטכנולוגיה שרק שימשו להפיכתה לאמינה ויעילה יותר. רבים מפגמי העיצוב נגוהרו מהרתכים הללו לפני עשרות שנים.

למרות היותה הצורה הישנה יותר של טכנולוגיית הריתוך, ריתוך מקורר שמן עדיין משמש בתעשיות רבות כיום לביצוע פעולות ריתוך בסביבות שייחשבו כלא מתאימות לרתכי אינוורטר, ולפרקי זמן ארוכים יותר.

רק בגלל שהרתך הזה נחשב לסבא של מכונות הריתוך המודרניות לא אומר שהגיע הזמן שהוא ייצא לפנסיה. אבל יש כמה חסרונות משמעותיים גם לרתכים מקוררי שמן.

החסרונות של רתכים מקוררים בשמן

לרתכים מקוררי שמן עשויים להיות כמה יתרונות, אבל יש להם גם חלק מהחסרונות. בשל העובדה שהם טכנולוגיה ישנה יותר, ישנן דרכים רבות שבהן הם זכו לביצועים טובים יותר על ידי רתכים חדשים יותר.

להלן כמה מהשליליות של בעלות על רתך מקורר שמן על פני רתך אינוורטר:

  • פחות יעיל: רתכות מקוררות שמן אינן כמעט יעילות חשמלית כמו רתכת אינוורטר, מה שאומר שלאורך זמן, רתך מקורר שמן יעלה הרבה יותר בעלויות אנרגיה מושקעות מאשר רתך אינוורטר במקומו.
  • שמן מבולגן: רתכים מקוררות שמן, במיוחד ישנות יותר, עלולות לדלוף שמן. זה בעיה במיוחד אם הרתך מועבר. לפני סוף שנות ה-70, רתכים מקורר שמן הכילו שמן שטופל ב-PCB שמאז נמצא כמסרטן. לרוב הרתכים המודרניים המקוררים בשמן לא תהיה בעיה זו, אבל עבור דגמים ישנים יותר, זה משהו שצריך לקחת בחשבון.
  • משקל כבד: רתכות מקוררות שמן הן כבדות מאוד, ודגמים ישנים רבים אפילו לא מגיעים עם כל סוג של גלגלים או מערכת הובלה, מה שמוביל מכונאים רבים להרכיב מסגרות לרתך גלגלים משלהם. זה יכול להפוך את הובלת רתך מקורר שמן לטרחה.
  • פחות דיוק בקשת: כשזה מגיע לריתוך, רתכים מקוררים בשמן פשוט לא יכולים לרתך באותה דיוק והתאמה כמו רתך אינוורטר. זה בסדר מכיוון שחלק מעבודות הריתוך אינן דורשות רמה כזו של כוונון עדין, אבל זה משהו שיש לקחת בחשבון בעת ​​בחירה בין שני סוגי הרתכים.
  • יקר: רוב הרתכים המקוררים בשמן מתומחרים בטווח של כמה אלפי דולרים, וזה יקר מאוד בהשוואה לעלות של רתכי אינוורטר, שניתן למצוא בכמה מאות דולרים בלבד.

מהו רתך אינוורטר?

רתכי אינוורטר הם חידוש יחסית חדש בתעשיית הריתוך ולא ממש המריאו עד שנות ה-80, כמאה שנים לאחר ההמצאה הראשונית של ריתוך קשת.

רתכי אינוורטר באמת ניצלו את הופעת המחשבים בשנות ה-90, ותוך כמה עשורים, רתכי אינוורטר היו מסוגלים לבצע הגדרות ריתוך מורכבות שדורות קודמים של רתכים יכלו רק לחלום עליהן.

רתכי אינוורטר פועלות על ידי הפיכת מתח AC לזרם DC בתדר גבוה המאפשר ריתוך חשמלי באמצעות אלקטרודת מתכת. טונגסטן היא בחירה פופולרית. אבל על ידי המרת חשמל ביתי, רתכי אינוורטר מסוגלים להפעיל רמה גבוהה של כוח ריתוך אפילו בחצר האחורית או במוסך

היתרונות של רתכי אינוורטר

מכיוון שהם מהווים התקדמות בטכנולוגיה הישנה יותר של רתכים מקוררות שמן, רתכי אינוורטר מציגות מספר יתרונות עיקריים כשהם ממשיכים לחולל מהפכה באמנות הריתוך. להלן כמה מהיתרונות הניתנים על ידי שימוש ברתך אינוורטר:

  • עבודה מדויקת: ללא ספק, המשיכה הגדולה ביותר של רתכי אינוורטר היא היכולת שלהם לבצע ריתוכים מדויקים על מגוון רחב של חומרים, במיוחד בשילוב עם לפיד TIG. רתך אינוורטר יכול לעבוד על חומרים דקים מאוד וגם על מתכות אקזוטיות.
  • מבנה קטן קל משקל: בהשוואה לרתכים מקוררות שמן, רתכי אינוורטר הם הרבה יותר קטנים וקלים משקל, מה שמקל על הובלתם לאתרי בנייה ופעולות ריתוך אחרות הרחק מהסדנה. מכונות מודרניות אלו הן לעתים קרובות קלות מספיק כדי לנשיאה באמצעות ידית בחלק העליון.
  • יציבות מתח: רתכי אינוורטר יציבות הרבה יותר ממקבילותיהם של השנאים המקוררים בשמן, ויציבות זו מתורגמת כריתוך ישר ואחיד יותר.
  • בקרה דיגיטלית: לרוב רתכי ההיפוך יש סכימות התאמה מדויקות המאפשרות לרתך שליטה מעודנת מאוד על הקשת של הרתך וכמה כוח הוא מקבל. זה יכול להיות חיוני עבור עבודות מורכבות יותר שבהן האסתטיקה חשובה לתוצאת הריתוך, או חומרי הריתוך יקרים.
  • עלויות תפעול נמוכות יותר: רתכי אינוורטר יעילים הרבה יותר באנרגיה מאשר עמיתיהם מקוררים בשמן, ולמרות שהם עשויים להיות יקרים יותר מראש, הם מפצים על עלות זו במהלך חיי העבודה שלהם עם חשבונות חשמל נמוכים יותר.
  • תאימות TIG: רתכי אינוורטר תואמות ללפידי TIG, שהם ללא ספק לפידי הריתוך המגוונים והאיכותיים ביותר הזמינים לכל בית מלאכה. לפיד TIG, בשילוב עם רתך אינוורטר, יכול להתמודד כמעט עם כל עבודה, מריתוך רכב ועד יצירות אמנות מורכבות.

החסרונות של רתכי אינוורטר

ישנם יתרונות רבים של רתכי אינוורטר, אך יש להם גם חסרונות. להלן כמה מההיבטים השליליים הפוטנציאליים של בעלות על רתך אינוורטר:

  • דגמים ישנים יותר נחשבים לא אמינים: עוד במהלך הצגת רתכי אינוורטר בסוף שנות ה-80 ולאורך שנות ה-90, הטכנולוגיה עדיין הייתה חדשה מאוד, ודגמים ישנים אלו אינם נחשבים אמינים במיוחד בהשוואה לרתכות מקוררות שמן, וחווים יותר כשל מכני. כתוצאה.
  • למרבה המזל בדגמים עכשוויים של רתכי אינוורטר שיוצרו בשנים האחרונות, בעיה זו נפתרה במידה רבה, והפגמים ההנדסיים של איטרציות קודמות טופלו ותוקנו לרוב.
  • מעט עדין בפעולה: ניקור קשת והליכי ריתוך שגויים אחרים יכולים לגרום נזק לאלקטרוניקה העדינה של רתכת אינוורטר, ותיקון בעיות מסוג זה אינו זול או קל. רתכי אינוורטר צריכים לשמש רתכים מנוסים שמבינים כיצד להפעיל אותם בצורה נכונה.
  • חשש זה נכון במיוחד לגבי ריתוך TIG עם ריתוך אינוורטר, שכן ריתוך TIG נחשב באופן נרחב כצורת הריתוך הקשה ביותר לביצוע עם כל רתך.
    פחות עמיד: בעוד שהעיצוב הקטן והקל של רוב רתכי ההיפוך הופך אותם לניידים יותר וקלים יותר לשינוע, עיצוב קל משקל זה הביא גם לעיצוב פחות עמיד.

ישנה גם סוגיית ההתיישנות המתוכננת, שבה רכיבי ההייטק של האלקטרוניקה מיועדים להתיישנות ודורשים החלפה עם הזמן. המשמעות היא שבעוד רתך מהפך קטן עשוי לעלות פחות משנאי מקורר שמן, הוא גם יהיה נוטה יותר להתקלקל ויזדקק להחלפה מהירה יותר.

כיצד לבחור רתך

כשזה מגיע לבחירה בין רכישת רתך אינוורטר או יחידה מסורתית מקורר שמן, זה יהיה תלוי במידה רבה בהעדפה אישית. כדי לקבוע איזה רתך היא הבחירה הנכונה, קונים פוטנציאליים צריכים לשקול את השאלות הבאות:

  • איזה סוג של ריתוך אני צריך? ככלל, רתכות מקוררות שמן מתאימות יותר לעבודות כבדות בתנאים קשים למשך שעות ארוכות, בעוד שרתכי אינוורטר מתאימות יותר לעבודות ריתוך מבוססות דיוק בסביבות פנים נקיות.
  • מה התקציב שלי? כמה כסף אתה צריך להוציא על רתך יהיה גורם גדול בקביעה איזה סוג של רתך לקנות. רתכות מקוררות שמן נוטות לעלות אלפי דולרים, בעוד שבדרך כלל אתה יכול להשיג רתך אינוורטר בכמה מאות דולרים במקום זאת.
  • באיזו סביבה אני עובד? לרתכי אינוורטר יש רכיבים אלקטרוניים עדינים שאינם פועלים באותה מידה בסביבות עם לחות גבוהה ולכלוך גבוה, ובעיות אלו באיכות האוויר עלולות לגרום לנזק מצטבר לרתך אינוורטר. רתכות מקוררות שמן הן אופציה טובה יותר עבור חללי עבודה מלוכלכים שעלולים להיות חשופים למים.
  • באיזה סוג של לפיד ריתוך אני רוצה להשתמש? אם אתה הולך לרתך TIG, תזדקק לרתך אינוורטר כדי להפעיל אותו ולא רתכת מקורר שמן, אבל ניתן לבצע ריתוך MIG ו-Stick מחוץ לרתך מקורר שמן.
  • עד כמה מורכב הריתוך שעלי לבצע? רתכי אינוורטר יציבות יותר ומסוגלות לספק קשת מדויקת יותר, מה שהופך אותן למתאימות לעבודות ריתוך עדינות על סגסוגות מתכת שניזוקו בקלות. עבור ריתוך פלדה קלה ופשוטה, יחידה מקוררת שמן תעשה את העבודה מצוין.

איפה קונים רתך

ישנם מקומות רבים שבהם אתה יכול להשיג רתך אינוורטר או רתך מקורר שמן. מכיוון שרוב הרתכים המקוררים בשמן הם דגמים ישנים יותר, אלה נמצאים בקלות רבה יותר כיחידות משומשות באיביי ובשווקים דיגיטליים אחרים.

קל למצוא רתכי אינוורטר ממגוון מקורות, ולרוכשים יש אפשרות ליחידה משומשת או ליחידה חדשה. מכיוון שרתכות אינוורטר חדשות הן זולות יחסית, ודגמים ישנים יותר מועדים לבעיות אמינות ושיהוקים דיגיטליים, רצוי שאם אתה מתכוון לקנות דגם אינוורטר, תלך על הדגם העדכני ביותר שאתה יכול להרשות לעצמך באופן סביר.

בין אם אתה קונה רתך אינוורטר או רתך מקורר שמן, אתה יכול גם למצוא יחידות לקנייה במקורות הבאים:

מכירת חצר ואחוזה: אם לא אכפת לך לחכות קצת כדי להשיג רתך, אתה יכול לסרוק את המכירות בחצר ובמכירת אחוזה כדי לראות אם אתה יכול להשיג רתך עובד במצב טוב.

  • מכיוון שריתוך הוא תחביב ביתי נדיר יחסית בהשוואה לרבים אחרים, זה יכול להיות משחק ארוך, אבל בסופו של דבר יכול להשתלם עם יחידת ריתוך במחיר הגון עבור פרוטות על הדולר. רק וודא שהיחידה תקינה לפני הרכישה, או שלפחות ניתן לתקן אותה בקלות.
  • מודעות מסווגות ו-Craigslist: בחלקים מסווגים יש לרוב קטע למכירת מכונות וציוד, וכמו מכירות בחצר, לפעמים יש אפשרות להשיג רתך במחיר זול בשימוש באחת מהמודעות הללו. החיסרון ברכישת כל דבר משומש הוא הסכנה של רכישה כפי שהוא, עם זאת, ולא תהיה לך אחריות.
  • חנויות לאספקת כלים: חנויות כמו Harbor Freight נושאות רתכים וכלים אחרים ויאפשרו לך לראות יחידה פיזית באופן אישי לפני רכישתה. במקרה של מוצר פגום או בעיות אחרות, החזרה או החלפה של הפריט בדרך כלל פחות מסובכת גם בעסקה בחנות פיזית.
  • אתרי אינטרנט לאספקת כלים: לרבים ממותגי הריתוך הפופולריים ביותר, כגון לינקולן אלקטריק, מילר ואיסטווד, יש אתרים עם קטלוגים של ציוד הריתוך שלהם הזמינים לרכישה מקוונת. כל עוד לא אכפת לך לשלם עלות משלוח (שעשויה להיות יקרה לרתך כבד) אתה יכול לקבל הרבה אפשרויות בדרך זו.
  • שווקים דיגיטליים: חנויות כלבו דיגיטליות כמו אמזון מציעות את מה שהוא כנראה המבחר הרחב ביותר של מותגים וסוגים שונים של רתכים, עם תיאורי מוצרים נרחבים וביקורות משתמשים כדי שתוכל לקבל בדיוק את מה שאתה צריך. החיסרון היחיד הוא עלות המשלוח וטרחה אפשרית אם אתה צריך להחזיר או להחליף את הרתך שלך.

לא משנה היכן תחליט לקנות רתך, הקפד לציין איזה סוג של אחריות אתה מקבל עם הרכישה. אחד היתרונות של רכישת יחידה חדשה לעומת יחידה משומשת הוא שבדרך כלל יש אחריות רב שנתית לתיקון או להחלפה, ואם אתה מוריד מאות דולרים על רתך, אחריות כזו היא לא מה להתעטש בְּ.

חשוב גם לוודא שאתה מסתכל על כל האפשרויות הזמינות ולשקול אותן היטב, במקום לבצע רכישה דחופה. רתך הוא ציוד יקר שיהווה את אבן היסוד של הסדנה שלכם לאורך שנים, ולכן אתם רוצים לעשות את הבחירה הנכונה.

במשחק ראש בראש, רתכי מהפך מנצחים

אמנם אתה יכול למצוא בקלות חובבי ריתוך שהם תומכים מושבעים של מחנה כזה או אחר בכל הנוגע לרתכי אינוורטר ורתכים מקוררים בשמן, אבל בסופו של יום ברור שהרתך אינוורטר הוא המכונה המודרנית והיעילה הרבה יותר. בביצועים ובעיצוב ארגונומי, הוא המנצח הברור על מערכות מבוססות שמן.

הרתך המקורר בשמן אמנם מקבל נקודות עבור מחזורי עבודה גבוהים יותר, עמידות וחשיבות היסטורית, אך מבחינה אובייקטיבית, הוא לא יכול להחזיק את עצמו בכל הנוגע ליעילות אנרגטית או דיוק ריתוך בהשוואה לרתך אינוורטר.

Leave a Comment