כיצד לחדד טונגסטן עבור ריתוך TIG ב-6 שלבים

אלקטרודת הטונגסטן היא אחד החלקים הקריטיים ביותר בכל מערך ריתוך TIG. אחרי הכל, אלקטרודת הטונגסטן היא שמעבירה את הקשת מהרתך למתכת. אם האלקטרודה שלך אינה מוגדרת כהלכה, אינך יכול להשיג ריתוך נקי וחזק. לקבלת הביצועים הטובים ביותר של קשת הריתוך, האלקטרודה מושחזת בדרך כלל לפני הריתוך. תהליך זה יכול להיות מבלבל עבור רתכים חדשים.

אז איך משחזים טונגסטן לריתוך TIG? אתה צריך לבחור כלי חידוד, ולאחר מכן בצע שישה שלבים פשוטים.

  1. חתוך או שבר כל זיהום ממגע באלקטרודה לבריכת הריתוך
  2. השתמש במטחנה או מלטשת ייעודית, טונגסטן בלבד
  3. טוחנים במקביל לאורכו של המוט, לעולם לא לרוחבו
  4. החזק את האלקטרודה לגלגל המטחנה בזווית של 22.5 מעלות
  5. מתחדד אחורה בערך 2/3 מקוטר המוט ומשאיר נקודה שטוחה בערך 2/3 מקוטר המוט על הקצה לקבלת הקשת הטובה ביותר
  6. נגב אותו עם אצטון

בחירת כלי החידוד

אתה צריך להתחיל בבחירת כלי לטחינת האלקטרודה שלך. ישנם מספר כלים שונים שתוכלו להשתמש בהם כדי לבצע את השחזה. הכלים הם:

  • מחדדי אלקטרודות טונגסטן מיוחדים
  • מטחנות ספסל
  • משחזות זווית
  • מלטשי חגורה או דיסקים
  • מחדד אלקטרודות כימי

לכל מכשיר יש יתרונות וחסרונות. בכל כלי שתבחר, עליך לבצע את ששת השלבים המפורטים לעיל כדי לשים נקודה נקייה ורעננה על האלקטרודה שלך.

הכלי לתפקיד

שאל ארבעה רתכים לגבי הכלי הטוב ביותר לחידוד אלקטרודות טונגסטן עבור ריתוך TIG, ותקבל חמש חוות דעת לגבי מה להשתמש. האמת היא שיש הרבה כלים שימושיים לחידוד אלקטרודות. לכל אחד יש יתרונות וחסרונות. שלא כמו השחזה של סכינים או כלי עבודה בעץ, השחזת טונגסטן היא עסק של כלים חשמליים בלבד. אין כלי עבודה ידניים שיכולים לעשות את העבודה הזו.

מחדד אלקטרודות טונגסטן

חברות רבות מייצרות מטחנות כוח ייעודיות לחידוד אלקטרודות טונגסטן. כלים אלה מהווים נקודה מושלמת בכל פעם. מכיוון שהם לא עובדים עבור שום דבר מלבד טחינת אלקטרודות, גלגל המטחנה נשאר נקי. הכלים קטנים מספיק כדי שתוכל לשמור אותם ממש ליד ספסל הריתוך, כך שתמיד יהיה לך מחדד בהישג יד כשאתה צריך אחד. כלים אלה גם הופכים את קבלת הזווית הנכונה במהירות.

מחדד טונגסטן מגיעים בשני טעמים: כלים ידניים זולים יחסית ודגמים תעשייתיים בדולר גבוה. המחדד הפחות יקר בדרך כלל טוחנים בזווית קבועה ללא התאמה. אמנם זולים יותר ממשחזים תעשייתיים, אך הם עדיין יקרים הרבה יותר מכמה כלי שחיקה אחרים.

מחדד הטונגסטן בדרגה תעשייתית מאפשרים לך הרבה יותר שליטה על זווית ואורך השחזה, אך הם יקרים. אלה הם הטובים ביותר עבור מישהו שצריך לבצע הרבה ריתוך TIG כל יום ואין לו זמן ללכת לשולחן עבודה אחר כדי להשחיז אלקטרודות.

רתך המשתמש באחד מהמחדדים האלה הוא כמו אמן סקיצות שיש לו מחדד עפרונות ליד שולחנו. בכל פעם שהקצה נעשה עמום, זוהי פעולה מהירה וקלה לתקוע את האלקטרודה לתוך המחדד כדי לרענן את הנקודה.

ישנם גם קבצים מצורפים לכלים סיבוביים המחדדים אלקטרודות. אלה פחות יקרים מהמחדדים הייעודיים האחרים אך עדיין יקרים. אתה גם צריך להיות כלי סיבובי ולהגדיר אותו להשחזה אלקטרודות. אם אין לך את הכלי הסיבובי, קניית אחד עם מחדד עולה בערך כמו קניית מחדד ייעודי.

לכל המחדדים הייעודיים יש חריצים או חורים בגודל של 1/16 ו-3/32 מוטות טונגסטן. חריצים אלה מיישרים את המוט עם המטחנה בזווית הנכונה. פשוט הכנס אותו פנימה, לחץ על הכפתור וטחן. סובב את האלקטרודה באיטיות קדימה ואחורה בין האצבעות כדי למנוע נקודות שטוחות.

מטחנת ספסל

מטחנות ספסל הן ככל הנראה הכלי הנפוץ ביותר המשמש לחידוד אלקטרודות. אם אתה מרתך, רוב הסיכויים שכבר יש לך מטחנת ספסל. (אם אתה מרתך ואין לך מטחנת ספסל, אתה צריך להשיג אחד.) מטחנות ספסל הן שימושיות ויחדדו את האלקטרודה היטב.

החסרונות במטחנות ספסל הם זיהום ומרחק. אם אתה משתמש באותו גלגל מטחנה לכל דבר, אתה יכול לזהם את המוט שלך. בגלגל יהיו פיסות פלדה, חלודה, אלומיניום וכל מה שטחנתם דבוקים אליו. חלקיקים אלה יכולים להיות מועברים לקצה האלקטרודה אם לא נזהר. אם הקצה מזוהם, תקבל חומר בשר ריתוך שיחליש אותו.

אתה יכול לקבל כמה גלגלי מטחנה ייעודיים לטונגסטן ואחרים לשימוש כללי, אבל אז אתה חייב להחליף אותם בין עבודות. זו טרחה, אבל זה כן עובד.

פתרון נוסף לזיהום מטחנות ספסל הוא קניית מטחנה ייעודית לאלקטרודות בלבד. אתה יכול להשיג מטחנה זולה בחנות כלי עבודה כמו Harbor Freight או Northern Tool. אלה לא כלים כבדים שיחזיקו מעמד לכל החיים, אבל כמה זמן אתה מקדיש לטחינת אלקטרודות? מטחנה זולה היא פתרון קל אחד.

אם אתה בוחר לקנות מטחנת טונגסטן בלבד, בחר מותג שונה מהמטחנה הראשית שלך. זה מקל לזכור ש(למשל), המטחנה הכתומה מיועדת רק לאלקטרודות, והמטחנה השחורה מיועדת לכל השאר.

אם אתה מנסה לרתך הרבה מתכת מדי יום, אפילו לקחת את הזמן ללכת אל המטחנה יכול לבזבז זמן ריתוך יקר. עצירת הריתוך, מעבר לטחינה, השחזה, חזרה לרתך ויישור האלקטרודה לוקח זמן. קשה לחבר הרבה מתכת אם אתה לא ליד ספסל הריתוך. מטחנה ייעודית לא תפתור את הבעיה הזו.

טיפ מקצוען: הכניסו את האלקטרודה למקדחה בעוצמה נמוכה בזמן שאתם טוחנים אותה. סובב את המקדחה במהירות הנמוכה ביותר שתוכל להשיג בזמן השחזה, ותקבל התחדדות חלקה ללא נקודות שטוחות. זוהי הדרך הקלה והעקבית ביותר לסובב את האלקטרודה ולקבל התחדדות טובה ואחידה.

דיסק חיתוך

ברוב חנויות המתכת יש מטחנת זווית להסרת חלודה, ניקוי סיגים ומשימות דומות. מטחנות זווית אינן אידיאליות לחידוד אלקטרודות. כדי להשחיז אלקטרודה במטחנה זווית, יש להחזיק את המטחנה ביד אחת ואת האלקטרודה ביד השנייה. זה מקשה להשיג זווית עקבית מכיוון ששני החלקים נמצאים בידיים שלך ללא תמיכה יציבה.

כמו כן, יש סיכוי גבוה יותר לזהם את האלקטרודה במטחנה זווית בגלל המגוון הרחב של המשימות אליהן היא מתרגלת. כלים אלה נכנסים לשימוש כדי לעצב את כל סוגי המתכת. מי יודע איזה סוג של רובה יש על גלגל מטחנה זווית? אתה יכול לקבל גלגל ייעודי עבור מטחנת הזווית רק עבור טונגסטן, אבל אז אתה צריך לקחת זמן כדי להחליף גלגלים בין אלקטרודות ומשימות אחרות.

יש להשתמש במטחנה זווית רק כאשר אין לך אפשרויות אחרות. אם אתה מרתך בחנות של מישהו אחר ואין לך גישה לכלים הרגילים שלך, מטחנת זווית תשים קצה על האלקטרודה. קשה להשיג זווית עקבית וטחינה נקייה, אבל זה יכול להיעשות.

מלטשת חגורה או דיסק

מלטשות מדגם רצפה אינן נפוצות בחנויות מתכת כמו בחנויות עץ, אבל לחלק מהאנשים יש אותן. מכיוון שחגורת המלטשת הרבה יותר גדולה מגלגל מטחנה, הם נוטים להיות פחות מזוהמים. מלטשי דיסקים מצוינים מכיוון שבדרך כלל יש להם שולחן שאפשר להשעין עליו את האלקטרודה כדי לקבל זווית עקבית יותר.

אם יש לך חגורה מדגם רצפה או מלטשת דיסקים, זה יהיה בסדר להדביק אלקטרודות. אם אין לך אחד, אל תצא לקנות אחד כדי להשחיז אלקטרודות. יש אפשרויות טובות יותר זמינות.

אל תשתמש במלטשת חגורות ידנית לחידוד אלקטרודות. יש להם את כל הבעיות שאתה מקבל עם מטחנות זווית, בנוסף אתה צריך להחזיק את המלטשת הפוך או לטחון את האלקטרודה במקום שאתה לא יכול לראות אותה. אף פתרון לא עובד טוב במיוחד.

מחדד כימי

מחדד אלקטרודות כימי הוא משחה המגיבה עם הטונגסטן כדי לשרוף זיהום ואוכלת את הקצה עד לנקודה חדה. כדי להשתמש במחדד הכימי, אתה פוצח קשת כדי לחמם את הקצה, ואז טובלים את הקצה בחומר הכימי. שמור את הקצה בחומר הכימי עד שהוא חד.

יש רתכים שאוהבים לטבול את הקצה פנימה והחוצה בזמן שהתגובה מתרחשת כדי לפקוח עין על הצורה. לאחר שהקצה חד מספיק, נגב את הקצה ואת כוס הגז נקיים, ואתה מוכן לרתך שוב.

החסרונות של מחדד כימי הם שהוא מבולגן, והוא יכול להיות לא עקבי. התגובה של המשחה לטונגסטן גועשת וקופצת. זה יכול לקבל זבל על כוס הגז והאלקטרודה שלך. הכימיקל יכול גם להגיב בצורה לא אחידה עם קצה האלקטרודה, וליצור זוויות מוזרות או נקודות שטוחות. זה יכול להשפיע על איכות קשת הריתוך שלך.

מחדדים כימיים עוזרים מאוד כאשר אינך נמצא בחנות הריתוך הרגילה שלך ואין לך גישה לסט שלם של כלים. לרתכים רבים יש יחסי אהבה-שנאה עם הכימיקל. זה עושה עבודה ששיטות חידוד אחרות לא יעשו, אבל זה גם לא טוב כמו השיטות האחרות.

שלבים לחידוד האלקטרודה

לאחר שבחרתם כלי לחידוד האלקטרודה, השלבים הללו יעניקו לכם אלקטרודה נקייה המציעה קשת חלקה ויציבה.

1. לחתוך או לשבור זיהום

אם תיגע בקצה האלקטרודה בבריכת הריתוך, היא תקלוט מתכת מותכת. מתכת זו לא תהיה רק ​​על פני האלקטרודה; חלק ממנו יתערבב עם קצה מוט הטונגסטן. כדי להסיר את כל הזיהום, אתה צריך לשבור או לחתוך את הקצה. זה קל לעשות; טונגסטן שביר יחסית. תפוס אותו עם צבת ושבור אותו.

לחלק מהמחדדים יש חריץ לשבירת הקצה. אם יש לך מחדד כזה, הכנס את קצה המוט לתוך תעלת המפסק. הכנס אותו כך שכל הזיהום יהיה מתחת לנקודת השבירה. כעת תן לאלקטרודה נקישה חדה כדי לשבור את החלק הרע של המוט.

2. השתמשו במטחנת טונגסטן ייעודית

גלגלי מטחנה קולטים חלקים מהמתכת שהם טוחנים. אלומיניום ידוע בסתימת גלגלי מטחנה, אך הפלדה גם משאירה שאריות מאחור. אם אתה טוחן את האלקטרודה שלך על גלגל סתום במתכת אחרת, אתה יכול להוסיף זיהום בחזרה למוט. השתמש בגלגל נקי.

טיפ מקצועי: הקפד להזיז את המוט על פני הגלגל. טונגסטן קשה יותר מגלגל המטחנה. אם אתה מעביר אלקטרודות על אותה רצועה של הגלגל בכל פעם, היא תלבש חריץ בגלגל.

3. טחינה במקביל למוט

זה יכול להיות מפתה להחזיק את המוט בניצב לסיבוב של המטחנה. זה מאפשר למוט להסתובב באופן טבעי ביד שלך כשהגלגל מסתובב. עם זאת, אתה לא צריך לעשות זאת. הוא עושה חורשות סביב החלק החיצוני של המוט שיגרמו לקשת לנדוד. קשה להשיג חרוז ריתוך חלק וישר אם הקשת שלך נודדת.

במקום לטחון סביב המוט, טוחנים לאורכו. הציר הארוך של המוט צריך להיות מקביל לתנועת גלגל המטחנה. זה ייצור חריצים ישרים שמתעלים את הקשת לכיוון קצה המוט. השחזה בדרך זו מעניקה קשת חלקה ויציבה.

4. החזק את האלקטרודה אל המטחנה בזווית של 22.5°

22.5 מעלות היא הזווית הנפוצה ביותר לטחינת אלקטרודות. זווית זו תעבוד עבור רוב המצבים. אם אתה טוחן ללא מדריך, אתה יכול למצוא 22.5° בדרך זו:

לפני שאתה נוגע במוט במטחנה, החזק אותו אופקי, בניצב לגלגל. זה 90 מעלות
הטיה את המוט מחצי אופקי לאנכי. האמצע בין אופקי לאנכי הוא 45°
כעת הטה שוב את המוט באמצע הדרך. זה צריך להיות שלושה רבעים מהדרך למטה מאופק לאנך, או רבע מהדרך למעלה מהאנך. זווית זו היא 22.5 מעלות, בדיוק לחידוד קצה האלקטרודה
אתה יכול לשחק קצת עם הזווית כשאתה לומד לרתך TIG. שינוי הזווית והחדות של הקצה משנה את המאפיינים של חרוז הריתוך. אתה משתמש בשינויים בזווית כדי לעזור לריתוך שלך לחדור עמוק יותר או לעבוד טוב יותר עבור מלאי דק.

חרוז ארוך עם קצה חד יותר מספק חרוז רחב עם חדירה רדודה. זה גם קל להפעלה ומייצר קשת יציבה מאוד. נקודות חדות יותר עובדות טוב יותר עם זרם נמוך. הם נוטים להיות בעלי אורך חיים קצר יותר של האלקטרודה כאשר הנקודה הזעירה מתפרקת. נקודות חדות נהדרות לריתוך מתכת דקה מאוד מבלי להישרף או להתעוות.

חרוז קצר עם קצה קהה יוצר חרוז צר עם חדירה עמוקה. קשה יותר להתחיל את הקשת ונוטה לנדוד יותר. טיפים בוטים מחזיקים מעמד זמן רב יותר ועובדים היטב עם זרם גבוה. אם אתה מרתך מתכת עבה וצריך לדחוף את הריתוך עמוק לתוך המתכת, השתמש בקצה קהה יותר.

טיפים אחרים

כמה טיפים נוספים להכנת אלקטרודות טונגסטן לריתוך:

  • חידד כמה בבת אחת. אם יש לך חופן של אלקטרודות מוכנות לשימוש, תוכל להחליף אלקטרודות כאשר אחת תזדהם. זה אומר שאתה יכול להמשיך לרתך בלי כמה שיותר הפסקות כדי להשחיז.
  • אמפר’ עושה את ההבדל. באמפראז’ים נמוכים מאוד, אתה צריך נקודה מדויקת כדי לשלוט בקשת הקטנה. דברים קטנים כמו הזווית וכיוון הטחינה עושים את ההבדל. אם אתה משתמש באמפראז’ גבוה מאוד, הקשת הרבה יותר סלחנית כלפי גורמים אלה.
  • השתמש בקצה עגול לריתוך אלומיניום באמצעות אלומיניום. זה מייצר ריתוך עמוק יותר וקרצוף טוב יותר של תחמוצת האלומיניום.

חידוד אלקטרודות טונגסטן לריתוך היא לא משימה קשה, ויש המון כלים שיכולים לבצע את המשימה. רק הקפידו לשמור על מטחנה נקייה, עברו במקביל לאורך האלקטרודה, ושימו שיפוע אחיד על הקצה, והאלקטרודה שלכם תהיה מוכנה לריתוך TIG תוך זמן קצר.

Leave a Comment