רתכי MIG ללא גז: האם הם טובים? נגלים

ריתוך MIG היא אחת משיטות הריתוך הפופולריות ביותר שקיימות. הנחשבת לאחת משיטות הריתוך הקלות ביותר ללמידה, ישנם שני סוגים של ריתוך MIG: גז וריתוך ללא גז. ישנם קווי דמיון רבים בין השניים, יחד עם יתרונות וחסרונות ספציפיים לכל אחד.

רתכי MIG ללא גז (המכונה גם ליבת שטף מיגון עצמי) מסוגלים לרתך מתכת עבה יותר מאשר רתכי MIG בגז, כולל מתכת שיש בה חלודה, לכלוך, צבע וכו’. הם ניידים יותר, בעלי פרודוקטיביות גבוהה יותר וניתן להשתמש בהם בחוץ או בפנים תנאי רוח מבלי לזהם את בריכת הריתוך.

במאמר זה, אנו בוחנים את היתרונות והחסרונות של רתכי MIG ללא גז וכיצד הם משתווים לרתכי MIG בגז. כדי ללמוד עוד על היכולות והיעילות של רתכי MIG ללא גז, כיצד רתכות MIG ללא גז נמדדות בהשוואה לרתכי MIG בגז, ועד כמה עובדות רתכי MIG רב-תכליתיות, המשיכו לקרוא.

מה ההבדל בין ריתוך MIG ללא גז?

ישנם כמה גורמים מרכזיים המפרידים בין רתכי MIG בגז לבין רתכי MIG ללא גז. שניהם משתמשים בשיטת הריתוך MIG, או גז אינרטי מתכתי. בשל אופי ריתוך MIG, יש צורך בחומר מגן למניעת שחיתות, שם נכנס לתמונה ההבדל העיקרי בין ריתוך MIG ללא גז.

  • ריתוך MIG בגז (המכונה GMAW, או ריתוך קשת מתכת גז) משתמש בגז מגן ממיכל או צילינדר המוזנים דרך אקדח הריתוך יחד עם חוט כדי להגן על הריתוך.
  • ריתוך MIG ללא גז (המכונה FCAW, או ריתוך ליבת זרימה בקשת) משתמש בחוט ליבת שטף מגן עצמי במקום גז מגן במהלך תהליך הריתוך.

רתכי MIG ללא גז וגז מסוגלים לעשות דברים שונים, כמו היכן ניתן להשתמש בהם ואיזה סוג ועובי מתכת הם מסוגלים לרתך. ההיבטים השונים של ריתוך MIG ללא גז וגז עשויים להיות מסובכים ולעתים קרובות טכניים, אז פירקנו אותם לקטגוריות כדי להשוות טוב יותר בין השניים.

שימוש בגז מגן

הנה העניין של רתכי MIG ללא גז – הם אינם נטולי גז מבחינה טכנית. הם פשוט משתמשים בחוט מגן עצמי, ליבת שטף, המייצר אדים (הידוע גם בשם גז) המגנים על בריכת הריתוך מפני זיהום. האדים גם יוצרים סיגים המספקים הגנה נוספת מפני זיהום, אם כי יש צורך לנקות אותו לאחר הריתוך.

לשם השוואה, רתכי גז MIG משתמשים בגז מגן ממיכל או צילינדר כדי למנוע זיהום בריכת הריתוך. גז זה מוזן אל אקדח הריתוך דרך צינור ממכונת הריתוך. כאשר לוחצים על ההדק, הן החוט והן הגז מוזנים מהזרבובית כדי לחמם ולהתיך את המתכת המרותכת.

אדים

הבדל מרכזי אחד בין רתכי MIG ללא גז הוא כמות העשן והאדים שנוצרים במהלך תהליך הריתוך. עם ריתוך MIG ללא גז, נוצרים יותר עשן ואדים מאשר בריתוך MIG בגז, אשר מייצר מעט עשן עד ללא עשן.

האדים המיוצרים במהלך ריתוך MIG ללא גז מכילים כימיקלים רעילים שעלולים לגרום לנזק בריאותי חמור. חשיפה לאדים אלו עלולה להוביל להשפעות קצרות טווח כולל סחרחורת ובחילות, וחשיפה ממושכת עלולה לגרום לסרטן. בגלל זה, ריתוך MIG ללא גז צריך להיעשות רק בחוץ או באזור מאוורר היטב.

התאמה פנימית וחיצונית

חוט ליבת השטף ברתכי MIG ללא גז משתמש בתרכובות המייצרות אדי הגנה במהלך הריתוך. זה הופך את רתכי MIG נטולי גז ליציבות יותר ומתאימות יותר לשימוש חיצוני, מכיוון שהן אינן פגיעות לזיהום מרוח שגורם לריתוכים חלשים ואיכותיים יותר.

לעומת זאת, רתכות גז MIG יכולות לשמש בדרך כלל רק באזור פנימי נקי מרוח או טיוטות. גז המיגון המשמש בריתוך MIG בגז הוא מרכיב מגן, אך הוא רגיש יותר לזיהום מרוח או אלמנטים חיצוניים.

אם נעשה שימוש ברתכת MIG בגז באזור סוער או סוער, גז המגן עלול להידחק מבריכת הריתוך על ידי הרוח, ולגרום לריתוך באיכות נמוכה יותר שיכול להכיל בועות אוויר ופגמים. התוצאה היא ריתוך חלש ואיכותי יותר שאינו עמיד לאורך זמן.

הכנת מתכת

בריתוך MIG בגז, חשוב שהמתכת לריתוך תהיה נקייה וללא כל חלודה, לכלוך, צבע או פסולת אחרת. זה לא המקרה עם ריתוך MIG ללא גז – חוט הליבה השטף מאפשר ריתוך אפילו על מתכת שיש בה חלודה, צבע או פסולת, שינויים או פגמים אחרים.

זה מקטין את זמן הניקוי וההכנה לריתוך MIG ללא גז, אם כי מומלץ עדיין לנקות את המתכת לפני ריתוך ליבת שטף לקבלת תוצאות טובות יותר. זה הופך את ריתוך MIG ללא גז לקצת יותר נוח, מכיוון שהמתכת לא חייבת להיות מושלמת לפני שתהליך הריתוך יכול להתחיל.

יכולות ריתוך

הבדל אחד בין ריתוך MIG ללא גז הוא לא בתהליך הריתוך עצמו, אלא בסוג ובעובי הספציפיים של המתכת שניתן לרתך בכל שיטה.

רתכי גז MIG יכולים לרתך:

  • נירוסטה ועדינה, אלומיניום
  • מתכת בגודל 24 (פחות מ-1/16 אינץ’) עד ½ אינץ’
  • מתכת נקייה וחלקה ללא חלודה, לכלוך, צבע ופסולת אחרת

רתכי MIG ללא גז יכולים לרתך:

  • נירוסטה ופלדה עדינה
  • מתכת בגודל 20 ג’וג’ (בערך 1/16 אינץ’) עד 1 אינץ’
  • מתכת המכילה חלודה, לכלוך, צבע או פסולת אחרת

יש לציין שברתכי MIG גז, עובי המתכת הניתנת לריתוך תלוי בחומרים המשמשים ובסוג הרתכת. רוב רתכי הגז MIG שאינם תעשייתיים מסוגלים לרתך מתכת בעובי של עד ¼ אינץ’.

מצד שני, לרתכי MIG ללא גז יש חדירה טובה יותר, מה שהופך אותם למתאימים הרבה יותר לריתוך מתכת עבה יותר עם תוצאות טובות. הם גם יעילים יותר ויש להם פרודוקטיביות גבוהה יותר מאשר רתכי MIG גז.

רתכי MIG רב תכליתיים

חלק מהרתכים הם רב-תכליתיים, כלומר ניתן להשתמש בהם לריתוך MIG ללא גז או גז. זה מספק את היתרונות והיכולות של שתי שיטות הריתוך ללא צורך במספר מכונות, מה שהופך את רתכי 2 ב-1 לאפשרות מושכת עבור מגוון רחב יותר של פרויקטים ושימושים.

יש לציין שתהליכי ריתוך MIG ללא גז וגז דורשים חומרים שונים, ולכן יש צורך בידע מסוים על הציוד וההגדרות המשמשים בכל שיטה כדי לשנות מאחד לשני.

סוג חוט

כל רתכי MIG משתמשים בחוט המוזן לאקדח הריתוך מסליל במכונת הריתוך. החוט פועל כאלקטרודה בתהליך הריתוך לחימום, התכה וחיבור של שתי מתכות. רתכי גז MIG משתמשים בחוט מוצק המוזן בו זמנית יחד עם גז מגן ממיכל או גליל דרך אקדח הריתוך.

לשם השוואה, רתכי MIG ללא גז משתמשים בחוט ליבת שטף חלול ומגן עצמי. כאשר החוט נשרף בתהליך הריתוך, נוצר גז המגן על בריכת הריתוך. ישנם גדלים וסוגים שונים של חוטי ריתוך המשמשים למטרות שונות – בדרך כלל, ריתוך מתכת עבה יותר דורש חוט ריתוך עבה יותר.

קוטביות

רתכי MIG ללא גז וגז משתמשים בהגדרות קוטביות שונות במהלך תהליך הריתוך, וזה אחד הגורמים המשמעותיים ביותר שמייחדים את השניים. חשוב מאוד להשתמש בהגדרה ובחוט הנכונים לכל שיטה, ואם אתה משתמש ברתך רב תכליתי, תצטרך לדעת את ההבדל:

  • רתכי גז MIG משתמשים בהגדרת DCEN (שלילית של אלקטרודת זרם ישר).
  • רתכי MIG ללא גז משתמשים בהגדרת DCEP (חיובי של אלקטרודת זרם ישר).

בעיקרון, בריתוך MIG ללא גז, יש להגדיר את קוטביות הלפיד לשלילית (-). בריתוך MIG בגז, יש צורך בקוטביות הלפיד חיובית. לרתכים רב תכליתיות רבות יש הגדרות לשינוי הקוטביות המתוארות במדריך, בהתאם ליכולת של הרתך.

מראה וניקיון

עם ריתוך MIG בגז, הריתוך הסופי הוא בדרך כלל מאוד מסודר ונקי, מייצר מעט או ללא ניתזים ואינו דורש שיוף או סתתים. זה מקטין את כמות זמן הניקוי לאחר הריתוך. ריתוך MIG ללא גז מייצר יותר ניתזים כמו גם סיגים, אותם יש לנקות לאחר שהמתכת התקררה.

יתרונות וחסרונות של רתכי MIG ללא גז

כמו בכל שיטות הריתוך, לריתוך MIG ללא גז יש יתרונות וחסרונות שיש לקחת בחשבון כאשר קובעים אם זו אפשרות טובה. לריתוך מתכת עבה יותר המכילה לכלוך, חלודה, צבע וכו’, ריתוך MIG ללא גז הוא אופציה טובה. אם אתה רוצה לרתך מתכת דקה, אלומיניום, או לבצע עבודות פחחות רכב, ריתוך MIG בגז עדיף.

כמה מהיתרונות של רתכי MIG ללא גז כוללים:

  • ניתן להשתמש בחוץ או בתנאי רוח
  • נייד – השתמש בפחות ציוד מאשר רתכי MIG גז
  • ריתוך מתכת שיש בה לכלוך, חלודה, צבע או פסולת אחרת
  • חדירה טובה מאפשרת ריתוך קל של מתכת עבה יותר
  • ניתן להשתמש בכל העמדות (עם חומר מילוי מתאים)
  • פרודוקטיביות וקצב שיקוע גבוהים

החסרונות של רתכי MIG ללא גז כוללים:

  • מייצרים יותר אדים מאשר רתכי MIG בגז
  • לייצר כתמים וסיגים שיש לנקות
  • לא מתאים במיוחד לריתוך מתכות דקות
  • קשה עבור עמדות אנכיות ומעליו

רתכי גז מול MIG ללא גז: מה עדיף?

כשזה מגיע להחלטה בין רתכת MIG גז או ללא גז, מהי האפשרות הטובה יותר תלויה במספר דברים. שניהם מייצרים ריתוכים חזקים, הם בין שיטות הריתוך הקלות יותר ללמידה ולשימוש, ומתאימות לריתוך ביתי או תחביב כמו גם לריתוך תעשייתי.

כמה גורמים שיש לקחת בחשבון בעת הבחירה בין רתך MIG ללא גז כוללים:

  • עובי המתכת לריתוך – רתכי MIG גז טובים למתכות דקות יותר, כולל מתכת מתכת; רתכי MIG ללא גז יכולים לרתך מתכת עבה יותר במהירות וביעילות
  • סוג המתכת לריתוך – רתכי MIG ללא גז משמשים בעיקר על פלדה, ואילו רתכי MIG בגז יכולים לרתך פלדה, אלומיניום וכמה מתכות אחרות
  • היכן יתבצע הריתוך – ריתוך MIG בגז הוא הטוב ביותר (ובדרך כלל מומלץ) לבית, בעוד ריתוך MIG ללא גז מתאים יותר לחוץ
  • רמת המיומנות של האדם המבצע את הריתוך – רתכי MIG ללא גז נוטים להיות קלים יותר למתחילים
  • עלות – ריתוך MIG ללא גז דורש פחות חומרים ונחשב פחות יקר מאשר ריתוך MIG בגז בסך הכל בשל הפרודוקטיביות הגבוהה שלו
  • מראה – רתכי MIG גז מייצרים מעט או ללא ניתזים, ללא סיגים, ואין סיכוי שהם יגרמו לצריבה על המתכת
  • ניידות – רתכות MIG ללא גז אינן דורשות מיכל גז מגן או צילינדר, מה שהופך אותם לקלים יותר וניידים יותר מאשר רתכי MIG גז.
  • למה זה ישמש – ריתוך MIG ללא גז טוב לתיקונים, ייצור,

רתכים רבים מסוגלים גם לריתוך MIG בגז וגם ללא גז, כך שאם אינך בטוח מה יענה בצורה הטובה ביותר על הצרכים שלך, רתך רב תכליתי (ללא גז וגז) מספק את הטוב משני העולמות. עם זאת, רתכת MIG ללא גז וגז תהיה ככל הנראה כבדה יותר ולכן פחות ניידת מאשר רתכת MIG ללא גז.

מהו רתך MIG ללא גז הטוב ביותר?

האיכות, היכולות והעלות של רתכים משתנות, וזה יכול להיות קשה לקבוע את הרתך הטוב ביותר. עם זאת, חלקם מתאימים יותר למטרות ולרמות מיומנות שונות. סביר להניח שמי שיש לו פחות ניסיון בריתוך ירוויח יותר מריתוך שונה מאשר מישהו שריתוך שנים.

ישנם מספר רב של רתכי MIG נטולי גז זמינים – הבחירה באיזו הטובה ביותר עבורך תסתמך בסופו של דבר על הצרכים וההעדפות האישיות שלך. גורמים מרכזיים שיש לקחת בחשבון לפני השקעה ברתכת MIG ללא גז הם: רמת המיומנות והניסיון שלך, היכן אתה מתכנן לרתך, מה התקציב שלך ואילו פרויקטים אתה מתכנן לעשות.

רתכי MIG ללא גז הטובים ביותר למתחילים

מלבד הכשרה וידע מתאימים, בחירת ציוד הריתוך הנכון היא אחד השלבים החשובים ביותר למי שמעוניין ללמוד כיצד לרתך. למתחילים מומלצת רתכת בסיסית נוחה לשימוש. עם זאת, חשוב גם למצוא רתך איכותי שיבצע את העבודה מבלי להתקלקל.

כמה מרתכי MIG ללא גז המדורגים והמומלצים ביותר למתחילים הם:

כל הרתכים המפורטים לעיל הם אופציות טובות למי שחדש בריתוך, שכן הם מיועדים לשימוש ביתי, פרויקטים של עשה זאת בעצמך, ופרויקטים קטנים של תחזוקה ותיקון. הם בצד הזול יותר, הם ניידים וקלים למדי לשימוש, ומהווים רתכים ראשונים נהדרים למתחילים ולמי שלומדים שיטת ריתוך חדשה.

רתכי MIG רב-שימושים הטובים ביותר

אם כבר יש לך ניסיון בריתוך MIG ואתה מחפש רתך MIG טוב ללא גז לעבודות מתקדמות יותר, קיימות מספר אפשרויות זמינות. אלה נוטים להיות מעט יותר יקרים, אך הם מציעים גם תכונות נוספות המאפשרות סוגים שונים של ריתוך, בקרות והגדרות מתקדמות ויתרונות נוספים.

כמה מרתכי MIG ללא גז הטובים ביותר על סמך דירוגי משתמשים וסקירות כוללים:

סיכום

לרתכי MIG ללא גז יש מספר יתרונות – הם מייצרים ריתוכים חזקים ואיכותיים, מצוינים לתיקונים, ייצור וריתוך מתכות עבות יותר, והם ניידים ונוחים יותר מאשר רתכי MIG בגז. הם הופכים לשימוש נרחב יותר בשל הפרודוקטיביות הגבוהה, היעילות ועלות הציוד הנמוכה יותר.

ריתוך מתכות דקות אינו מומלץ עם רתכי MIG ללא גז בשל חדירתן המוגברת, והן מוגבלות מעט בסוג המתכת הניתנת לריתוך. עם זאת, הניידות של ריתוך MIG ללא גז יחד עם יכולתו להתבצע בתנאי רוח היא אידיאלית לתיקונים חיצוניים, במיוחד בחקלאות.

Leave a Comment