כיצד לרתך TIG עם רתך אינוורטר

ישנם יתרונות רבים לשימוש בריתך TIG עבור פרויקטי ריתוך מסוימים. מכיוון שסוג ריתוך זה מאפשר חדירה הרבה יותר עמוקה של חומר הריתוך, הוא הופך אותו לסוג ריתוך מתאים למיכלי לחץ ותפרים/חיבורים מתכתיים אחרים שיש לעשות בהם צילום רנטגן לקוד. מה שהרבה רתכים לא מודעים אליו הוא שבמקרים רבים ניתן לרתך TIG רתך אינוורטר.

אז איך ניתן לבצע ריתוך TIG עם רתך אינוורטר? בריתוך TIG עם רתך אינוורטר, מוט טונגסטן מושחז משמש לשריטה-התנעה של קשת ה-TIG, ומוט המילוי נשמר בגז מגן ארגון ישר המשמש בקצב של בערך 8-10 ליטר לדקה כדי למנוע זיהום.

ריתוך TIG של רתך אינוורטר עשוי להיראות מסובך, אבל עם כמה שלבים של הכנה, זה לא חייב להיות. כל מי שביצע ריתוך דלק חמצן בסיסי יכול להסתבך עם ריתוך TIG. המשך לקרוא כדי לגלות עוד כיצד להשתמש ברתך אינוורטר כדי למשוך אותו.

מה זה ריתוך TIG?

למי שלא מכיר את המונח, ריתוך TIG הוא הקיצור של ריתוך גז אינרטי של טונגסטן, שיטת ריתוך שבה נוצרת קשת חשמלית מאלקטרודת טונגסטן שאינה מתכלה ומסוככת בגז אינרטי מפני חמצון וזיהום. גז מגן זה הוא בדרך כלל ארגון טהור, אך לעיתים משתמשים בתערובת של הליום וארגון.

ריתוך TIG הוא איטי וקשה יותר מאשר ריתוך יריבתו, ריתוך MIG (גז אינרטי של מתכת), אך מציע קשר הרבה יותר מדויק.

זה יכול לשמש גם בעוצמה נמוכה יותר מאשר ריתוך MIG, מה שאומר שניתן להשתמש בו על מתכות אקזוטיות שאינן מסוגלות לסבול אמפראז’ים גבוהים יותר, ועל מתכות דקות יותר מבלי להישרף ולפגוע בשלמות המבנית של החומרים.

רתכי אינוורטר מופעלות על ידי הפיכת מתח AC (שזה מה שמופעל ברוב בנייני המגורים) לכוח DC שימושי. כוח DC משפיע על איכות הריתוך בשתי דרכים:

  • זרם DC חיובי: חדירה גבוהה יותר לבסיס הפלדה של הריתוך
  • זרם DC שלילי: רמה גבוהה יותר של משקעי מילוי לריתוך מתכות דקיקות

באילו פרויקטים יש להשתמש בריתכות TIG? למי כדאי לרתך TIG?

ריתוך TIG עם רתך אינוורטר הם בחירה מצוינת לחומרים דקים יותר, שכן ריתוך TIG מצריך לחמם את חלקי המתכת המחברים מספיק כדי ליצור קשרים אטומיים במקום שבו הם נפגשים. לעומת זאת, ריתוך MIG משתמש בחוט מילוי כדי לחבר את שני חלקי המתכת בתפר.

שימוש בריתוך TIG על חומר עבה יותר עדיין יכול לעשות את העבודה אך יכול להוביל לסדקים במתח חום ולבעיות קוסמטיות או מבניות אחרות.

ריתוך TIG ידוע בכך שהוא קצת יותר מסובך וקשה יותר לאסוף מאשר ריתוך MIG, וריתוך MIG מומלץ בדרך כלל לרתכים חדשים יותר שאינם מנוסים מכיוון שהוא אינו סלחן לטעויות של מתחילים כמו שיטות ריתוך אחרות.

ריתוך TIG דורש אחיזה איתנה מאוד של המשתנים הבאים באמצע הריתוך:

  • תִזמוּן
  • לַחַץ
  • זרם חשמלי

אי ניטור או מניפולציה נכונה של כל אחד ממשתני המפעיל הללו במהלך הריתוך עלול להוביל לכישלון הריתוך (תרחיש הטוב ביותר) או שהרתך ייפצע (תרחיש הגרוע ביותר).

מסיבה זו, ריתוך TIG עם רתך אינוורטר צריך להתבצע רק על ידי מישהו נוח ובקיא במושגים החשמליים והמטלורגיים הכרוכים בריתוך.

ריתוך TIG הוא אפשרות טובה עבור פרויקטים מפלדה או אל חלד, אך אין להשתמש בו עם אלומיניום, הדורש זרם AC. לחלק מיחידות TIG יש אופציה ל-AC, אך מכיוון שרתכי אינוורטר נועדו להמיר AC לזרם DC, לרבים מהם אין אפשרות זו.

אספקה הדרושה עבור ריתוך TIG עם רתך אינוורטר

כדי לבצע ריתוך TIG עם רתך אינוורטר, יש צורך בכמה אספקת ריתוך בסיסית.

עדיף לרכז את כל החומרים הללו לפני תחילת הריתוך, מכיוון שריתוך הוא מלאכה מדויקת, ואתה לא רוצה להסתובב באמצע הריתוך ולנסות למצוא משהו ששכחת לאתר ליד שולחן העבודה שלך.

הנה כמה מהחומרים הדרושים לך לריתוך TIG עם רתך אינוורטר:

  • אלקטרודת טונגסטן
  • רתך אינוורטר עם יחידת תדר גבוה
  • לפיד (מחזיק אלקטרודה)
  • גז מגן (ארגון או הליום)
  • מוט בטיחות למילוי
  • קסדת ריתוך
  • כפפות ריתוך
  • מעיל ריתוך או סינר מגן

חלק מציוד ההגנה הנדרש לריתוך TIG עשוי להיראות מיותר, במיוחד עבור רתכים מנוסים. ובכל זאת, ריתוך דורש עבודה עם מתכת מותכת וקשתות כה בהירות שהם יכולים לשרוף את העיניים שלך. בתחביב או מקצוע כמו ריתוך, ציוד מגן הוא מכריע.

ודא שאתה מצויד בציוד המגן שלך לפני תחילת הריתוך ושמור את כל הכלים בהישג יד כדי למנוע צורך לקום. כפי שצוין קודם לכן, ריתוך TIG דורש שליטה מדויקת על האלמנטים המעורבים, כך שאינך רוצה להסיח את דעתך.

כיצד לרתך TIG עם רתך אינוורטר

כמו סוגים אחרים של ריתוך מקל, לריתוך TIG עם רתך אינוורטר יש סדרה של שלבים שצריך לבצע כדי שהריתוך יעבור בצורה חלקה. הדבר הראשון שאתה צריך לעשות הוא להוציא את המקל החוצה.

מה זה “Stickout” וכיצד להפעיל אותו

בריתוך TIG, היציאה החשמלית מוגדרת כמרחק בין קצה המגע לקצה הלא נמס של אלקטרודת הטונגסטן. מרחק זה מכונה גם כמות החוט בהתנגדות. יציאות חשמליות משפיעות על הרבה גורמים בריתוך, כולל הגורמים הבאים:

  • קצב התכה: קצב ההתכה הוא המשקל או האורך של האלקטרודה/חוט/מוט/אבקה המומסים ביחידת זמן מוגדרת
  • חדירה: חדירה היא העומק שאליו חודר קו היתוך ברתוך למתכת הבסיס; ככל שהחדירה לריתוך עמוקה יותר, קשר הריתוך חזק יותר
  • צורת חרוז ריתוך: צורת חרוז ריתוך חיונית לאיחוי טוב ברתוך, ובהמשך המבנה של קשר הריתוך המתקבל תלוי בה

עבור ריתוך TIG, ההדבקה צריכה להיות בערך מחצית מהקוטר הפנימי של כוס המיגון בהתקנה סטנדרטית. האורך הספציפי ינוע בין הגדרת הריתוך להגדרה, אך כלל אצבע זה משמש כסטנדרט טוב עבור רובם. ניסוי עם מתקן הריתוך יודיע לרתך עוד יותר על יציאות אופטימלית כדי לשמור על ריתוך טוב.

אחת הדרכים להגדיל את אורך ההדבקה שבה אתה יכול להשתמש מבלי לוותר על איכות הריתוך היא לשלב עדשת זכוכית TIG.

עדשות אלו מסייעות בהחזקת הטונגסטן יציבה ומבטיחות העברה חשמלית תקינה ובו זמנית משפרות את כיסוי המיגון והנגישות למפרק המרותך.

שימוש בטונגסטן מחודד בריתוך TIG על רתך מהפך

ריתוך TIG יכול להיעשות עם רתכת אינוורטר עם או בלי חוט מילוי, אך כאשר משתמשים בחוט טונגסטן מושחז, עליך להיזהר שהטונגסטן לא יידבק. אם כן, תצטרך לעצור ולחדד מחדש את הטונגסטן שלך כדי למנוע זיהום.

זיהום בטעות של אלקטרודת הטונגסטן בריתוך TIG יכול להתרחש בכמה דרכים שונות:

  • טבילת אלקטרודת הטונגסטן לתוך שלולית הריתוך המותכת
  • נגיעה באלקטרודת הטונגסטן אל מוט המילוי

זיהום הטונגסטן שלך במהלך ריתוך TIG הוא אחת הטעויות הנפוצות ביותר שאתה יכול לעשות. למרבה המזל, כל מה שאתה צריך לעשות הוא לחדד מחדש את הטונגסטן שלך על מטחנת ספסל, ותחזור לאוכף. כדי לחדד או לחדד מחדש את הטונגסטן שלך עבור ריתוך TIG, בצע את הפעולות הבאות:

  • טוחנים את הטונגסטן במטחנת ספסל המיועדת לטונגסטן (אל תשתמש במטחנת ספסל המשמשת לטחינת פלדה, אחרת תכניס מזהמים לטונגסטן שלך)
  • טוחנים את הטונגסטן לאורכו, הקפידו להשאיר את קצה הטונגסטן בערך פי שניים מקוטר האלקטרודה.
  • חתוך את קצה קונוס הטונגסטן, כך שהוא לא יתנתק ויזהם את הריתוך הבא שלך.

הטונגסטן הדרוש לשימוש בריתוך TIG מבוסס DC הוא גם לא סתם טונגסטן.

תצטרך להשתמש בטונגסטן תורידי, שיכול להיות רעיל למדי ויש לטפל בו בזהירות. טונגסטן Thoriated טופל עם תוריום, שהוא תרכובת רדיואקטיבית. רדיואקטיביות זו אינרטית ומוגנת במהלך שימוש רגיל בריתוך אך עלולה להיפלט ולשאוף במהלך שחיקת טונגסטן.

גרד או הקש על התחלת קשת

זוהי דרך עיקרית בה ריתוך TIG שונה מריתוך MIG. בעת שימוש ברתכת TIG, הלפיד פועל ברגע שאתה מפעיל את הרתך. אין כפתור כדי להפעיל את הקשת, אז כדי לעשות זאת, תצטרך להקיש על התחל או לגרד להתחיל קשת.

הקש על התחלת קשת עבור ריתוך TIG עם רתך מהפך

אחת הדרכים להתחיל קשת בריתוך TIG היא התחלת קשת באמצעות הקשה. זה נעשה על ידי הקשה חדה של המוט על המתכת שעליה אתה עובד, גם תסיר כל שטף נוסף מקצה מוט הטונגסטן וגם תיצור מגע חשמלי הדרוש כדי להתחיל קשת.

יש לבצע תנועה זו בנחישות ובחדות, רק ליצור מגע לרגע לפני משיכת המוט לאחור. גם פעולה זו חייבת להתבצע בצורה קלה. אם אתה איטי מדי עם הברז שלך או משתמש יותר מדי בלחץ, זה יכול לגרום לטונגסטן להידבק.

אם הטונגסטן שלך נדבק, מזל טוב, פישלת את ריתוך ה-TIG. חזור לסעיף הקודם של מדריך זה, חידד מחדש את הטונגסטן שלך ונסה שוב. יתרון אחד של ריתוך TIG על רתך אינוורטר הוא שאם המוט שלך נדבק, רתך המהפך אמור להפחית את המתח באופן אוטומטי.

אם אתה חדש למדי בריתוך TIG, זה יכול להיות חכם לתרגל התחלת ריתוך ברזז על גרוטאות מתכת עד שתבנה ביטחון בכך לפני תחילת ריתוך רציני.

שריטה התחלת קשת עבור ריתוך TIG עם רתך מהפך

דרך נוספת להתחיל קשת עבור ריתוך TIG מלבד התחלת הברז היא התחלת ריתוך באמצעות שריטות. זה המקום שבו אתה מזיז את המוט כנגד המתכת כדי להסיר שטף נוסף וליזום מגע חשמלי. כאשר שריטות מתחילות קשת, יש להרים את המוט מהמתכת ברגע שהוא מתחיל להצית.

כאשר מתגרדים בקשת, הזיזו את המוט קדימה ואחורה בתנועת גירוד קטנה כדי להסיר את ציפוי השטף. נסה לא לשרוט בתנועה ארוכה, מכיוון שזה יכול להתחיל את קשת הריתוך שלך רחוק יותר מנקודת ההתחלה הרצויה שלך מהנדרש.

כדי למנוע את הידבקות המוט, יש למשוך אותו ברגע שרואים ניצוצות, ואז להחזירו לאורך קשת ריתוך רגיל. הימנע מכמויות מוגזמות של לחץ, מכיוון שזה מעודד הידבקות.

שריטות התחלת קשת דומה להדק התחלת קשת אך היא נוטה להידבק אם רתך אינו מהיר מספיק או חסר ניסיון בהתנעת קשת בצורה זו. עם זאת, התחלת שריטות יכולה להיות בחירה טובה עבור מוטות שקשה יותר להתחיל.

מיגון גז בריתכות TIG באמצעות רתכי אינוורטר

בעיה מרכזית נוספת שאנשים מנסים לרתך TIG באמצעות רתך אינוורטר היא מיגון גז אינרטי לא מספיק, מה שמוביל לזיהום חומרים. עבור ריתוך TIG, עליך להשתמש בארגון טהור או בתערובת ארגון-הליום.

אם אתה מרתך TIG עם ארגון-פחמן דו חמצני, מיד תזהם ותהרוס את הריתוך שלך. מסיבה זו, מיגון גז מתאים במהלך ריתוך TIG הוא חיוני. כדי להבטיח מיגון גז מתאים עבור ריתוך TIG, הקפידו על ההליך הבא:

  • הגדר את קצב זרימת הגז שלך. קצב זרימת הגז הנכון עבור ריתוך TIG באמצעות רתך אינוורטר יהיה 8-10 ליטר לדקה. חשוב לא פחות להגדיר את קצב הזרימה שלך גבוה מדי כמו להגדיר את קצב הזרימה שלך מספיק גבוה – קצבי זרימה גבוהים של גז מגן עלולים לגרום למערבולת שמכניסה מזהמים הנישאים באוויר.
  • בדוק את האביזרים והצינורות לאיתור נזילות. אם אתה רואה ריתוך מזוהם ואתה חושב שהמגן שלך צריך להיות הולם, בדוק את ההגדרות שלך לאיתור דליפות. כדי לבדוק אם יש נזילות, העבירו מי סבון על הצינורות והאבזרים. אם יש דליפה, אתה אמור לראות בועות בתפר הדולף.

בעיות נפוצות אחרות ריתוך TIG עם רתך אינוורטר

בעוד ריתוך TIG ניתן ללמוד בקלות על ידי כל אחד עם רקע בסיסי כלשהו בטכניקות ותפיסות ריתוך, יש כמה בעיות שרתכי TIG נתקלים בהן שיכולות לפגוע בכל רתך, טירונים ומומחים כאחד.

להלן כמה מהבעיות הנפוצות שאתה נתקל בהן במהלך ריתוך TIG עם רתך אינוורטר:

  • TIG ריתוך אלומיניום עם זרם DC: DC אינו אידיאלי לריתוך אלומיניום, ובמקום זאת, יש להשתמש בזרם AC. ריתוך TIG אלומיניום עם זרם DC מוביל לזיהום.
    כאשר TIG ריתוך אלומיניום, ודא שכל תרכובות התחמוצת נשרפות, ונקודת הריתוך מבריקה לחלוטין לפני הכנסת חוט מילוי כדי למנוע זיהום. ריתוך TIG ב-AC יכול להסיר את התחמוצות הללו אך שימו לב שהוא גם מקהה את הטונגסטן ויכול להגביר את התחריט.
  • חוסר איחוי בשורש הריתוך: אם הריתוך שלך סובל מחוסר איחוי או חוסר שלמות מבנית בשורש של מפרק T או ריתוך פילה, זה יכול להיגרם מכמה שגיאות מפעיל שונות כולל הזנת חומר המילוי לתוך הריתוך בצורה לא נכונה, או החזקת הקשת רחוק מדי מפני השטח של המתכת.

כדי למנוע בעיה זו בזמן ריתוך TIG, הימנע מלנסות לרתך מהר מדי או להזין חומר מילוי לריתוך מהר מדי. עליך גם להקטין את אורך הקשת שלך.

  • מכתשים: לחלק מרתכי TIG מוטמעת פונקציית בקרת מכתש כדי למנוע את שגיאת הריתוך המכוערת הזו, הנגרמת מהפחתת עוצמת הריתוך מהר מדי.
  • כדי להימנע מבעיה זו במהלך ריתוך TIG, עליך להמשיך להזין חומר מילוי לתוך הרתך כאשר אתה מפחית לאט את הזרם הנכנס כדי למנוע קירור מהיר מדי של הריתוך.
  • ריתוך גרעיני: מראה של ריתוך גרגירי מעיד בדרך כלל על פגמים בחוט המילוי או בחומר המוט, ולא על איכות עבודת הריתוך עצמה. לפני תחילת ריתוך TIG, הקפד לאמת את סוג מתכת המילוי שלך ולנקות את חומר המילוי ביסודיות כדי להסיר כל מזהמים אפשריים כגון לחות, שמן או שומן.

בריתוך TIG על רתך מהפך, שם המשחק הוא בקרת קשת

כאשר ריתוך TIG על רתך אינוורטר, אחת המיומנויות החשובות ביותר שתוכל ללמוד כדי להפוך לרתך TIG טוב יותר היא בקרת קשת – זה אומר מהרגע שאתה מקיש או מגרדת את הקשת ועד לרגע שאתה מחסל את המתג.

יחד עם לימוד מיגון גז נכון, זה חיוני לריתוך TIG מוצלח, חזק ואסתטי.

כדי לשלוט בקשת שלך כראוי בריתוך TIG, עליך לשמור על הקשת קצרה ככל האפשר. למרות שזה עשוי להרגיש טבעי יותר להאריך את הקשת מכיוון שהוא מאפשר לך לראות את המגע ולרתך שלולית טוב יותר, עדיף להזיז את הראש או למקם את הגוף שלך במקום את הלפיד.

כל התאמה של אורך הקשת באמצע הריתוך הולכת להפחית את המראה העקבי של חרוז הריתוך שלך ועלולה גם לגרום לבעיות מבניות במקרים חמורים יותר. כאשר לומדים לראשונה לרתך TIG, זה יכול להיות מועיל לתרגל ריתוכים רבים במיקומים שונים על גרוטאות מתכת לפני ניסיון פרויקט ריתוך רציני.

ריתוך TIG מיועד לכל רתך

כל מי שמכיר את ריתוך MIG יכול לקפוץ לרכבת ריתוך TIG, ואין צורך להשיג מקור כוח ריתוך TIG ברמה תעשייתית כדי לעשות זאת. כל מי שיש לו רתך אינוורטר, לפיד TIG, מיכל ארגון, ווסת יכול לעשות זאת.

עם רתכת אינוורטר והכלים הנכונים, קל לבצע ריתוך TIG איכותי, חזק ומדויק על מתכות דקות ואקזוטיות מנוחות בית המלאכה שלכם.

Leave a Comment