כיצד להדביק ריתוך פלדה עדינה. מדריך בן 7 שלבים.

ריתוך מקל, או SMAW (Shielded Metal Arc Welding), היא בקלות אחת משיטות הריתוך הנפוצות והפופולריות בעולם. בנוסף, הפשטות של ריתוך מקל הופכת אותו לעתים קרובות לבחירה נגישה יותר בהשוואה לריתוך MIG או TIG.

ישנן סיבות שונות לכך שריתוך מקל כל כך פופולרי, כולל מחיר, קלות שימוש והעובדה שריתוך מקל אינו דורש גז מגן, בניגוד ל-MIG או TIG, מה שהופך אותו לאידיאלי עבור ריתוך חיצוני שבו הרוח מהווה בעיה משמעותית.

ניתן לרתך פלדה עדינה במקל עם מוטות E60 ו-E70. הגדרות זרם הן בין 25A ל-50A לקוטר 1 מ”מ של האלקטרודה. ריתוך מקל הוא אידיאלי למתחילים, תיקון וריתוך חיצוני.

במדריך הבא, נסקור:

  • מה זה ריתוך מקל (SMAW)?
  • יתרונות וחסרונות של ריתוך מקל
  • נדרש ציוד בטיחות לריתוך מקל
  • הגדרת רתך המקל שלך
  • בחירת אלקטרודה
  • הנחת הריתוך הראשון שלך
  • טעויות נפוצות, פתרון בעיות ושאלות נפוצות

עם כל סוג של ריתוך, תרגול עושה מושלם. ככל שריתוך מקל עם פלדה קלה יותר, כך הריתוך שלך ישתפר לפני שתתמודד עם כל פרויקט או תיקון, תקים גרוטאות פלדה קלה ותתרגל הנחת חרוזים.

רעיון טוב נוסף אם אתה מתכנן לעשות הרבה עבודות שחוזרות על עצמן הוא לרשום את ההגדרות שלך ביומן. בדרך זו, תוכל לחזור להערות הכתובות שלך אם אתה צריך לרתך שוב את אותם הדברים. אם אתה צריך לעשות סדרה של ריתוכים שוב ושוב, אז כתיבתם בגיר על שולחן העבודה שלך היא כלי עזר חזותי נהדר עד שאתה זוכר אותם.

עם הזמן, הריתוך הופך אינסטינקטיבי לחלוטין, ומיד תוכל להתקרב להגדרות המועדפות עליך. לאחר סגירה, זה רק עניין של לחייג אותם ולכוון את ההגדרות כדי שיהיו מושלמות. זכרו, תרגול עושה מושלם, וזה נכון במיוחד עם ריתוך.

1. מה זה ריתוך מקל (SMAW)?

תהליך ריתוך המקל כולל פגיעה בקשת חשמלית בין אלקטרודת המתכת שלך לבין פיסת המתכת שאתה מנסה לרתך. הזרם החשמלי עובר מטה דרך האלקטרודה שם הוא יוצר מגע עם החומר המרותך וממיס את קצה האלקטרודה ויוצר בריכת ריתוך של מתכת מותכת.

בניגוד לריתוך MIG ו-TIG, המשתמשים בגז מגן כדי להגן על בריכת הריתוך, ריתוך סטיק משתמש בשכבת שטף על האלקטרודה, אשר נמס ומגן על בריכת הריתוך בזמן שאתה מרותך. עם זאת, ברגע שהריתוך מתחיל להתקרר, השטף יוצר שכבת סיגים על גבי הריתוך, אותה יש צורך להבריש, לשבץ או להסיר ביד. בדרך כלל אתה יכול לדעת מתי יש לך את הגדרות ריתוך המקל שלך, כי הסיגים יתרומם מהריתוך וייפול במהירות.

2. יתרונות וחסרונות של ריתוך מקל

בחלק זה, נבחן כמה מהיתרונות והחסרונות של ריתוך מקל פלדה קלה. ברור שתמיד יש אנשים שמעדיפים תהליך ריתוך אחד על פני אחר, אבל במאמר זה, אנו מתמקדים בריתוך מקל פלדה עדינה.

היתרונות של ריתוך מקל פלדה עדינה

נייד – ריתוך מקל הוא דרך ניידת מאוד לרתך משהו. רתך מקל קטן יכול לעבוד היטב אפילו על פלדה עדינה עבה, ואתה לא צריך לסחוב גז מגן או מזין תיל. בנוסף, רתך מקל קל לשימוש אפילו בכמה מהמקומות המרוחקים ביותר בעולם.
נהדר בחוץ – מכיוון שריתוך מקל אינו דורש שום גז מגן, הוא מושלם לתנאי חוץ, ואתה יכול אפילו להניח ריתוך ברוח במידת הצורך. זה כמעט בלתי אפשרי לרתך MIG או TIG בתנאי רוח.
קל יותר – אנשים רבים רואים בריתוך מקל קל יותר לשלוט בריתוך TIG, אבל זה עדיין דורש מיומנות מסוימת כדי להתחיל בהנחת ריתוכים באיכות גבוהה.
פחות ניקוי מוקדם – אם היית צריך, אתה יכול להדביק ריתוך על פלדה עדינה שיש לה חלודה על פני השטח או אפילו אבנית כרסום. עם זאת, כדי לקבל ריתוך איכותי, עדיין מומלץ לנקות את המתכת ככל האפשר.

החסרונות של ריתוך מקל פלדה קלה

דורש כמה מיומנויות – בעוד ריתוך MIG עשוי להיראות מסובך יותר, השגת ריתוך באיכות גבוהה באמצעות רתכת מקל נחשבת למאתגרת למדי עבור רתך חסר ניסיון.
יותר בלגן – כשאתה ריתוך במקל, אתה הולך לשים לב שיש הרבה יותר ניתזים וסיגים, אשר יהיה צורך להסיר לאחר השלמת הריתוך.
פחות מסובך – ריתוך מקל לא ייצור את אותו ריתוך מסובך או מסודר שריתוך TIG או אפילו ריתוך MIG.

3. נדרש ציוד בטיחות לריתוך מקל

אחד הדברים הראשונים שאתה צריך לקחת בחשבון, ללא קשר לאיזו טכניקת ריתוך אתה בוחר להשתמש, הוא הבטיחות שלך. לכן, הדבר הראשון שעליך לעשות הוא לקרוא בעיון את הוראות ההפעלה המצורפות לרתך המקל שלך, מכיוון שלא כל הרתכים דומים בדיוק.

כאשר אתה מרתך, אתה הולך להיות חשוף לחום, אדים וקרניים אולטרה סגולות מהרתך. כפפות ריתוך בעיצוב מיוחד ובגדים מעכבי אש מעולים להגנה על הגוף מפני חום וכוויות. אתה יכול גם להשיג סינר או מעיל ריתוך, ריתוך ריתוך ומגפי בטיחות.

משקפי בטיחות ומגן ריתוך יגנו על הפנים והעיניים בזמן הריתוך. במידת האפשר, כל הריתוך צריך להתבצע באזור מאוורר היטב. מאוורר פליטה הוא הדרך הטובה ביותר להבטיח שכל אדי ריתוך מסוכנים יוסרו.

4. הגדרת רתך המקל שלך

הדבר הראשון שעליך לעשות בכל פעם שאתה משתמש ברתך מקל, או בכל רתך חדש לצורך העניין, הוא קרא בעיון את הוראות ההפעלה ופעל לפי השלבים כדי להגדיר אותו כהלכה.

יש לך כמה אפשרויות בכל הקשור לבחירת רתך. אתה יכול לבחור רתכת רב תכליתית שעושה סטיק, MIG ו-TIG, או לקנות רתכת מקל בלבד, שהיא הרבה יותר זולה. כמובן, איכות הרתך המקל תהיה תלויה בכמה כסף אתה מוכן להוציא על זה.

להלן נסקור כמה מהרכיבים השונים שיגיעו עם רתך המקל שלך:

  • מכונת ריתוך מקל – חלקם רתכים בגודל של קופסת נעליים גדולה. יהיה להם כבל חשמל שמתחבר למקור חשמל, כבל אדמה או הארקה שמתחבר לחומר העבודה, ולפיד או מכשיר טלפון שמחזיק את האלקטרודה.
  • מהדק קרקע – מהדק הקרקע או הארקה מתחבר לרתך שלך ואז נצמד לחלק המרותך.
  • שפופרת – השפופרת תתחבר לרתך המקל ויחזיק את האלקטרודה. כאשר הרתך שלך מופעל ומוגדר, האלקטרודה הנוגעת בחומר העבודה תשלים את המעגל ותיצור קשת.
  • כלים להסרת צלעות – כלים להסרת צלעות כוללים פטיש סתתים או מברשת תיל.

5. בחירת אלקטרודה

בחירת אלקטרודה היא לא תמיד קלה כי יש מאות לבחירה, אז אתה צריך לבחור את האחת המתאימה ביותר לריתוך פלדה עדינה או כל מה שאתה מרתך. אלקטרודות הריתוך או ה”מוטות” הפופולריות ביותר הן 6010, 6011, 6012, 6013, 7014, 7024 ו-7018.

כאשר אתה מרתך פלדה עדינה כלשהי, האלקטרודה מסדרת E60 או E70 תעשה את העבודה, אבל אם אתה מחפש אלקטרודה מובחרת, אז ה-7018 ו-6013 הן בחירה מצוינת.

שני המספרים הראשונים מייצגים את חוזק המתיחה של האלקטרודה, לדוגמה, 60 = 60,000 PSI.

המספר השלישי הוא המיקום שבו ניתן להשתמש באלקטרודה. מספר אחד פירושו כל מיקום, בעוד שמספר שתיים פירושו ריתוך במצב שטוח בלבד.

המספר הרביעי הוא איזה סוג של זרם אתה צריך להשתמש, למשל, DCEP, AC, או DCEN, וגם הציפוי על האלקטרודה.

6. הנחת הריתוך הראשון שלך

לאחר שתגדיר הכל, אתה תהיה מוכן להניח את הריתוך הראשון שלך. שוב, תרגול על פיסת גרוטאות היא דרך טובה להפעיל את ההגדרות שלך לפני המעבר לפרויקט הראשי.

  • כדי להכות בקשת, הנח את קצה האלקטרודה על המתכת וגרור אותה במהירות על פני הפלדה העדינה כאילו אתה מדליק גפרור. אם הקשת נפגעה, משוך בעדינות את הקשת הרחק מעט מהמתכת ולאחר מכן דחף אותה על פני הפלדה העדינה היכן שאתה רוצה שהריתוך יהיה. אם האלקטרודה נדבקת לחומר העבודה, תנו לה טוויסט קל. אם הקשת נושרת, זה בגלל שהרמת אותה גבוה מדי מחומר העבודה.
  • ברגע שהקשת נפגעת, עליך לגרור אותה בעדינות לאורך המפרק או היצירה לריתוך בזווית של 15-30 מעלות. ריתוך מקל הוא ההפך מריתוך MIG, שבו אתה דוחף את בריכת הריתוך; עם ריתוך מקל, אתה לאט לאט מושך את האלקטרודה בחזרה אליך.
  • תצטרך יד יציבה עם ריתוך מקל, אז וודא שאתה מרגיש נוח לפני שאתה מתחיל כל ריצה.

7. טעויות נפוצות, פתרון בעיות ושאלות נפוצות

כאשר אתה מתחיל לרתך לראשונה, זה לא נדיר להיתקל בצרות. בחלק זה, נסקור כמה מהטעויות הנפוצות יותר.

יותר מדי ניתזים – הסיבה השכיחה ביותר ליותר מדי ניתזים היא הקשת שלך ארוכה מדי. קצה האלקטרודה צריך להיות ממש מעל חומר העבודה. אתה יכול גם להגדיר את הזרם גבוה מדי.
נקבוביות בריתוך – הסיבה הגדולה ביותר לנקבוביות בריתוך שלך היא שהאלקטרודה שלך בזווית גדולה מדי.
חתך תחתון – אם יש לך חתך תחתון לאורך הבוהן של הריתוך, זה יכול להיגרם בגלל שהאמפראז’ שלך גבוה מדי. נסה להקטין אותו כדי להפחית את החתך לאורך הריתוך.
חרוז ריתוך דק – הרוחב האידיאלי של חרוז הריתוך צריך להיות פי 2.5 מקוטר האלקטרודה שלך. אם חרוז הריתוך שלך צר מדי, נסה להאט את מהירות הנסיעה שלך.
חרוז ריתוך גושי – אם חרוז הריתוך שלך גושי מדי, זה אומר שמהירות הנסיעה שלך נמוכה מדי או שאתה מטלטל את האלקטרודה יותר מדי. נסה להזיז את האלקטרודה קצת יותר מהר וחלק יותר כדי להחליק את חרוז הריתוך שלך.
בעיה בפגיעה בקשת – אם אתה לא יכול להכות בקשת, זה יכול להיות בגלל שהאמפר נמוך מדי. נסה להגביר את האמפראז’. אם אתה עדיין נתקל בבעיות, בדוק והקפיד על חיבור האדמה או הקרקע טוב לחומר העבודה שלך.

כיצד להדביק ריתוך פלדה עדינה – מסקנה

לא משנה איזה סוג של ריתוך אתה עושה, זה ייקח זמן ותרגול כדי להבין את זה לפני שאתה מניח ריתוך מושלם בכל פעם. אפילו רתך מנוסה ומאומן יכול להיאבק עם מכונת הריתוך, הגדרות המכונה, החומרים או החומרים המתכלים שלו בשלב כלשהו בחייו.

ריתוך מקל פלדה עדינה היא אחת הדרכים הקלות ביותר ללמוד לרתך. פלדה עדינה היא מתכת סלחנית שמצוינת להתאמן עליה. ריתוך סטיק או ריתוך קשת, אמנם לא קל כמו ריתוך MIG, אך קל יחסית ומתאים למגוון תנאים שונים הן בפנים והן בחוץ.

אם אתם מתכננים ללמוד לרתך או לרתך רכיב בפעם הראשונה, תרגל תמיד על גרוטאות פלדה קלה לפני שתנסה לרתך את הפרויקט הראשי. תרגול על מתכת דומה שקרובה לאותו עובי יאפשר לך להיכנס להגדרות שלך לפני המעבר לפרויקט הראשי ויכול לחסוך ממך להרוס את כל מה שאתה מנסה לתקן.

כשמדובר בתיקונים מבניים או תיקונים של פריטים שיהיו תחת עומס ולחץ עצום, אז זה רעיון טוב לדבר עם רתך מוסמך לגבי ביצוע תיקון. הדבר האחרון שאתה רוצה הוא משהו שריתכת כדי להיכשל בלחץ ואולי לפגוע במישהו. אם יש לך שאלות כלשהן לגבי ריתוך פלדה קלה עם רתך מקל, אנא אל תהסס לפנות אליי וליצור איתי קשר ישירות.

Leave a Comment