האם מסוכן לגעת באלקטרודה בזמן ריתוך מקל?

האם נתקלת בבעיה בזמן ריתוך מקל שבו אתה פשוט לא מצליח למנוע מהאלקטרודה לרעוד? אולי התפתית לייצב את המוט ביד השנייה, אבל האם נגיעה באלקטרודה בזמן הריתוך אכן בטוחה?

ככלל, זה נחשב לא בטוח לגעת באלקטרודה בזמן השימוש. למרות שיש מקרים שבהם רתך עשוי להרגיש שהוא צריך להחזיק את האלקטרודה, יש להימנע תמיד ממגע, במיוחד עם עור חשוף או בגדים רטובים.

ישנם רגעים בריתוך מקל שבהם תצטרך לטפל באלקטרודה. להלן נעבור בדיוק על מתי בטוח לגעת באלקטרודה של רתך ועד כמה מסוכן הנגיעה באלקטרודה יכולה להיות.

מתי בטוח לגעת באלקטרודה של רתך?

הזמן הבטוח ביותר לגעת באלקטרודה של רתך הוא כאשר המכונה כבויה.

אלקטרודת מקל “חמה חשמלית” בכל פעם שהרתך פועל, וכך גם הברגים ולסתות המתכת של מחזיק האלקטרודה. זה לא חל רק כאשר הרתך בשימוש. בכל פעם שהמכונה מופעלת, אין לגעת באלקטרודה עם עור חשוף או ביגוד רטוב.

המתח באלקטרודה הוא למעשה הגבוה ביותר כאשר המכונה מופעלת, ואתה לא מרתך. זה נקרא מתח במעגל פתוח (OCV), ומטרתו היא ליזום את הקשת בריתוך.

כדי להימנע מזירוז בזמן החלפת אלקטרודה, עדיף לכבות את המכונה ואז לקרקע את האלקטרודה לאדמה למשך מספר שניות לפני שנוגעים במוט. כשתסיים, פשוט הפעל מחדש את המכונה, ואתה מוכן ללכת.

האם אתה יכול להזדעזע מהאלקטרודה בזמן ריתוך מקל?

למרות שקבלת הלם קל היא נדירה (וקבלת הלם קטלני היא נדירה אף יותר), אך ניתן להזדעזע בזמן הריתוך.

בעת ריתוך, נעשה שימוש במעגל חשמלי מבוקר כדי ליצור חום ולשחוק את המתכת או החוט שאיתם אתה עובד. חשמל הוא מקור אנרגיה רב עוצמה שזורם בנתיב ההתנגדות הקטנה ביותר. למרות שהוא מעדיף לעבור דרך המוט, לתוך העבודה שלך, ובחזרה דרך כבל ההארקה, ישנן נסיבות שבהן אתה עשוי להיות המעגל היחידי של הצינור והמעגל החשמלי, מה שעלול לגרום לך לקבל הלם.

תנאים המגבירים את ההסתברות להלם

אתה, הבגדים שלך, או האזור סביבך רטוב. למים יש הרבה פחות התנגדות משלך, מה שנותן להם את היכולת להוליך חשמל דרך הבגדים שלך. ודא שהכפפות וחלל העבודה שלך יבשים והימנע מריתוך בגשם או בשלג.
לא הארקה את המכונה. אל תפעיל את המכונה מבלי ליצור חיבור הארקה בטוח, שכן הדבר עלול להוביל להתחשמלות חמורות.
נגיעה באלקטרודה או בחלקי מתכת אחרים של המכונה. במיוחד עם עור חשוף. הדבר עלול להוביל להתחשמלות או לכוויות.
מובילים בלויים או פגומים. הלידים שלך יחוו בלאי מחום גבוה וכיפוף חוזר, מתיחה והתגמשות. הקפד לבדוק תמיד את הלידים שלך לפני שתתחיל לרתך.
הימנע מעמידה על מתכת. הקפידו לעמוד על פיסת דיקט או מחצלת גומי.

מה לעשות בתנאים מסוכנים בחשמל

בשלב מסוים, אתה צפוי להיתקל בתנאים לחים או רטובים שאינם בשליטתך. אם אתה מגלה שריתוך חייב להיעשות בתנאים מסוכנים חשמלית, חשוב לנקוט באמצעי זהירות כדי שתוכל למנוע התחשמלות.

שימוש בציוד הבטיחות המתאים יכול לעזור להגן עליך ולמנוע זעזועים אפשריים מגרימת נזק.

  • בגדים – וודאו שהבגדים נקיים ויבשים והימנעו משרוולים קצרים.
  • כפפות – הימנעות משימוש בכפפות עם חורים או קרעים, וודא שהן רטובות מהזעה או ממקורות מים חיצוניים.
  • מגפיים – זה יגן על הרגליים והקרסוליים שלך מפני זעזועים אפשריים, כוויות וחתכים.
  • הגנה על העיניים – פציעות עיניים מהוות כ-25% מכלל פציעות הריתוך. הקפד ללבוש את ההגנה המתאימה, כדי שלא תפגע בעיניך.
  • בידוד – שמור על בידוד יבש בינך, הפרויקט והקרקע

חשוב לציין שאין באמת נסיבות שהופכות ריתוך בחוץ בגשם לבטוח או מקובל. אם אתה באמצע פרויקט כשהגשם יורד, כבה מיד את כל הציוד והוציא את המכונה מהגשם.

באיזה מתח אתה יכול להיפצע מהלם חשמלי?

אמנם היו דיווחים על פציעות כתוצאה מזעזועים עם פחות כמו 42 וולט, אבל בדרך כלל, זעזועים במתח נמוך נובעים מזרמים של עד 500 וולט. עם זאת, שינויים זעירים באמפראז’ עלולים לשנות את החומרה, ולהפוך זרם ב-100 וולט לקטלני בדיוק כמו זרם ב-1000 וולט.

באילו מתחים ואמפרים משתמשים בתהליך ריתוך מקל?

כמות המתח במכונה תהיה תלויה בתהליך הריתוך ובסוג הריתוכים ותשתנה בהתאם לכמה אמפר אתה מוציא.

בריתוך, הזרם גבוה בעוד המתח נמוך שכן זרם גבוה מייצר יותר חום, שנדרש להמסת מתכת. רוב עבודות הריתוך נעשות תוך שימוש בפחות מ-200 אמפר, אך לפעמים יכולות להגיע למעל 300.

השפעות של אמפראז’ על הגוף

רמות שונות של אמפראז’ משפיעות על הגוף בדרכים שונות. מגע עם עשרה מיליאמפר (mA) יגרום למעט או ללא הלם חשמלי מורגש, בעוד 200 mA עלול לגרום לכוויות קשות, פרפור חדרים ונזק לאיברים.

כדי לתת לך דוגמה עד כמה מסוכן נגיעה באלקטרודה יכולה להיות, מעגל ביתי סטנדרטי נושא 15 עד 20 אמפר או 15,000 עד 20,000 mA. בדרך כלל עוברים בסביבות 200,000 מיליאמפר דרך אלקטרודה כשהמכונה מופעלת, אז הקפד לנקוט באמצעי הזהירות המתאימים בעת הריתוך.

האם האלקטרודה בריתוך מקל חיובית או שלילית?

בריתוך מקל, זרם ישר (DC) הוא הנפוץ ביותר מכיוון שהוא זורם רק בכיוון אחד, ויוצר קשת חלקה ויציבה יותר. לזרם החשמלי שנוצר בעת הפעלת הרתך יש קוטב חיובי ושלילי. זוהי תכונה הנקראת קוטביות. כאשר מדברים במונחים של קוטביות באלקטרודה, קוטביות “ישר” משמשת לזרמי ריתוך שליליים, וקוטביות “הפוכה” משמשת לזרמים חיוביים.

זרמי ריתוך עם קוטביות הפוכה מביאים לחדירה עמוקה יותר, בעוד שקוטביות ישרה מועילה להתכה מהירה יותר וקצב השקיעה מהיר יותר.

ככלל, זרם חילופין נוטה להיות מסוכן יותר מזרם ישר בשל התדר החשמלי הגבוה וערך ה-RMS שלו. AC יכול גם להשפיע על תדירות הלב, וליצור סיכון גבוה יותר להתקף לב.

מה קורה כשאתה מקבל הלם חשמלי?

כחמישה אחוזים מהכניסות ליחידות כוויות בארה”ב נובעות מהלם חשמלי. הלם חשמלי מתרחש כאשר זרם חשמלי עובר בגוף. זה יכול לגרום לכוויות ברקמה פנימית וחיצונית כאחד, כמו גם נזק לאיברים ודום לב.

איזה גורם משפיע על מידת הרצינות של פציעה מהלם חשמלי?

  • סוג הזרם – האם זה זרם חילופין (AC) או זרם ישר (DC)
  • עוצמת הזרם
  • התנגדות לזרם
  • משך החשיפה
  • אזור הגוף אליו מגיע הזרם

מה ההבדל בין הלם חשמלי ראשוני למשנית?

בעת ריתוך, ישנם שני סיווגים שונים של הלם שאתה יכול לקבל: ראשוני ומשני. הלם ראשוני מתרחש כאשר אתה נוגע ברכיב חם של מכונת הריתוך הפנימית תוך נגיעה במתכת מוארקת אחרת. הלם משני מתרחש כאשר אתה נוגע בחלק ממעגל הריתוך.

הלם משני הוא הנפוץ ביותר, והוא סוג הזעזוע שאתה מקבל כאשר אתה נוגע באלקטרודה. כדי לקבל זעזוע, עליך לגעת בשני הצדדים של מעגל הריתוך בו-זמנית, כגון האלקטרודה והעבודה.

תסמיני הלם חשמלי שצריך לשים לב אליהם

  • שורף
  • קוצר נשימה
  • כאב בחזה
  • כאבי בטן
  • בִּלבּוּל
  • חוֹסֶר תְחוּשָׁה

איך אתה מגן על עצמך מפני הלם חשמלי בעת ריתוך סטיק?

כדי להגן על עצמך מפני התחשמלות, הדבר הראשון שתרצה לעשות הוא להקפיד על הארקה של העבודה להארקה חשמלית טובה. כל מה שאתה מרתך חייב להיות מקורקע, אחרת כל השאר יסבול.

אתה גם רוצה לבודד את הגוף שלך מהעבודה והאדמה שלך. הקפד לא להשעין את הידיים, הגוף או הרגליים שלך על המתכת המרותכת, ועמוד על דיקט יבש או מחצלות גומי בזמן שאתה עובד.

לבשו בגדי הגנה מתאימים, כגון ז’קט עמיד בחום ארוך, מכנסי ג’ינס ללא חפתים, מגפי פלדה עם סוליות גומי, כפפות מבודדות ומגן פנים או קסדת ריתוך.

מה עליך לעשות אם אתה מקבל הלם חשמלי בזמן ריתוך מקל?

למרות שזה לא תמיד המצב, לפציעות הנגרמות מהלם חשמלי יש פוטנציאל להיות חמור, וייתכן שהחומרה לא תהיה ברורה מיד.

אם אתה מקבל התחשמלות, הדבר הראשון שעליך לעשות הוא לנתק מיד את החשמל למכונה. לאחר מכן, זה האינטרס שלך ליצור קשר עם צוות רפואי חירום. התחשמלות עלולה לגרום לכוויות על העור, או שלא יהיו סימנים גלויים כלל. ללא קשר, לזרם חשמלי העובר בגוף יש פוטנציאל לגרום לנזק פנימי.

איש מקצוע רפואי יוכל להדריך אותך דרך העזרה הראשונה הדרושה, שעשויה לכלול כוויות שטיפה, חבישה וטיפול בהלם.

מה לעשות אם מישהו אחר היה בהלם מהאלקטרודה

אם מישהו בסביבתך עבר התחשמלות, המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) מציע את השלבים הבאים:

אל תיגע באדם. הם עשויים עדיין ליצור קשר עם המקור, מה שעלול לגרום לכך שהזרם יעבור דרכך.
התקשר למספר 911 ובקש עזרה רפואית.
כבה את מקור החשמל במידת האפשר.
ברגע שהאדם משוחרר ממקור החשמל, בדוק את הנשימה והדופק שלו. אם אחד מהם הופסק, בצע החייאה מיידית.
אם האדם מראה סימני הלם, כגון עור חיוור או התעלפות, הנח אותם כשהראש מעט נמוך מהגוף והרגליים מורמות.
אל תיגע בכוויות, שלפוחיות או בגדים.

טכניקות ריתוך מקל עבור יד יציבה יותר

אם אתה מרגיש שהמוט שלך רועד יותר מדי בזמן שאתה מרותך, אתה עלול להתפתות לאחוז באלקטרודה. יש רתכים שייצבו את החוד על ידי הנחת שתי אצבעות עטויות כפפות על אמצע המוט, במיוחד בתחילת השימוש במוט חדש.

במקום להניח את ידך על האלקטרודה עצמה, נסה להשתמש ביד השנייה שלך כמשענת לאלו שמחזיקה את הרתך. זה ייתן לך קצת יותר דיוק ויעזור לך לשמור על המוט שלך בזווית שהיא צריכה להיות.

שיטות עבודה בטוחות בעת ריתוך סטיק
הדרך הטובה ביותר למנוע התחשמלות בעת ריתוך מקל היא לבצע נהלי בטיחות סטנדרטיים. הנה כמה מכללי הבטיחות הבסיסיים החשובים ביותר שיש לפעול לפיהם:

  • הפעל את הרתך באזור מאוורר היטב
  • אל תניח את הרתך על הקרקע. במקום זאת, הנח אותו על פיסת דיקט
  • הרחק ידיים, שיער ובגדים מחלקים נעים
  • עצור תמיד את המנוע לפני ביצוע כל תחזוקה.
  • הגן על כל הגוף שלך עם ביגוד מעכב אש
  • ללבוש מגן עיניים כל הזמן
  • שמור על ערכת עזרה ראשונה מצוידת היטב
  • ודא שהרתך מותקן ומוארק כהלכה

ערכת עזרה ראשונה לריתוך מקל

אזור הריתוך שלך צריך תמיד להחזיק ערכת עזרה ראשונה מצוידת היטב למקרה שתתרחש פציעה. כדאי לשמור גם שמיכת כיבוי אש ומטף בקרבת מקום במקרה של שריפה או כוויות.

זה גם רעיון טוב שיהיה מישהו מלבדך שעבר הכשרה בעזרה ראשונה לטפל בכל פציעות קלות או לסייע במקרה של פציעה חמורה יותר.

מחשבות אחרונות

הנקודה העיקרית כאן היא שלמרות שאתה יכול לגעת באלקטרודה בזמן ריתוך סטיק, זה לא מומלץ מבחינה בריאותית ובטיחותית. אם אתה מתקשה למנוע מהמוט לרעוד בזמן הריתוך, נסה טכניקות אחיזה שונות שיעניקו לך אחיזה יציבה יותר.

ודא תמיד שאתה לובש לבוש מתאים ומקפיד על פרוטוקולי הבטיחות הבסיסיים כדי לשמור על עצמך.

Leave a Comment